بنفش یک رنگ بسیار جالب است که شور و شوق قرمز و آرامش آبی را در دل خود پنهان کرده است. از ارتباط آن با خانواده های سلطنتی می توان آنرا توصیفی از تجمل گرایی دانست. این رنگ در تاریخ بسیار مورد توجه پادشاهان بوده که این موضوع آنرا تبدیل به رنگی با ارزش کرده است. علاوه بر این، رنگ بنفش با دین و معنویت نیز در ارتباط است. این موضوع بیشتر در مذهب کاتولیک و ادیان یهود و بودا مورد توجه است.
هنگامی که می خواهید طرح خود را به لوکس بودن و یا تجمل ارتباط دهید، می توانید از این رنگ استفاده کنید. هنگام طراحی جلد کتاب و کاتالوگ در این زمینه ها نیز بنفش را فراموش نکنید. ترکیب این رنگ با رنگ طلایی شگفت انگیز می شود. همچنین می توان رنگ سبز را نیز در کنار بنفش استفاده کرد و جلوه ویژه ای به طرح بخشید.
هرچند این رنگ معانی منفی مانند ترس، مرگ و اندوه را در خود دارد اما با یک طراحی خلاق و جسورانه می توان آنرا تبدیل به نماد قدرت و زیبایی بدل کرد. این رنگ در کنار مرموز بودن به نوعی خنثی نیز تلقی می شود.
در تایپوگرافی به شدت از سیاه استفاده می شود. البته آنچه مهم است ترکیب آن با سایر رنگ ها است. برند های معتبر دیور و Chanel با استفاده از رنگ های مشکی و سفید طرح های لوکس خود را به مردم معرفی می کنند. در لوگوی جیمزباند 007 نیز این رنگ استفاده شده که تداعی گر سبک ترسناک و خشن آن است.
همانطور که گفتیم هنگام استفاده از رنگ مشکی به ترکیب آن با رنگ های دیگر باید دقت زیادی داشته باشید. استفاده از رنگ طلایی، نقره ای یا بنفش در کنار آن سبک لوکس و سلطنتی ایجاد می کند. استفاده از قرمز یا نارنجی نیز تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد و حتی می تواند طرح پرخاشگرانه ای ایجاد کند.
سفید در واقع بیانگر ساده گرایی و به عبارتی مینیمالیسم است. این رنگ به عنوان رنگ پایه در بسیاری از طرح ها حس هیجان انگیزی را منتقل کنید. در این خصوص می توانید جعبه های ساده و سفید رنگ محصولات اپل را تصور کنید. استفاده از این رنگ در برندهای مرتبط با لوازم آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد گسترده ای دارد.
فضاهای خالی سفید رنگ در همه طرح ها از اهمیت خاصی برخوردار است. می توانید در جهت خلاقیت و تاثیرگذاری سایر رنگ ها از آن استفاده کنید. به طور کلی از آنجا که خواندن نوشته ها در سفید راحت تر است، استفاده از آن در پس زمینه طرح های گرافیکی و وب سایت ها بسیار رایج می باشد.
خاکستری رنگی آرام و در عین حال جدی و تودار است. این رنگ به عنوان یک رنگ ترکیبی و پشتیبانی کننده رنگ های دیگر کاربرد زیادی دارد. شرکت معروف نینتندو در اوایل رنگ خاکستری را برای خود انتخاب کرده بود. شرکت Swarovski که در زمینه جواهرات فعالیت می کند نیز از رنگ سازمانی خاکستری برای خود بهره می برد.
اگر یک برند جدی دارید و می خواهید قدرت و ثبات آنرا به رخ بکشید می توانید از این رنگ استفاده کنید. این رنگ در طراحی وب سایت نیز بسیار کاربرد دارد. از طرفی می تواند جایگزین رنگ مشکی برای نوشته های شما باشد که کنتراست کمتری دارد و کمتر خشن به نظر می رسد.
قهوه ای یک رنگ گرم و خنثی است که هنگام استفاده به عنوان پس زمینه احساس ملایمی را به مخاطبان منتقل می کند. این رنگ که گرم و دوستانه است می تواند یادآور طبیعت و محصولات طبیعی باشد. این رنگ معمولا در طرح لوگو به کار گرفته نمی شود و به همین دلیل در شرکت های زیادی به عنوان رنگ سازمانی مورد استفاده قرار نگرفته است. اما به عنوان رنگ پس زمینه طرح های گرافیکی به ویژه زمانی که در کنار آن رنگ سبز استفاده شود، کاربرد بسیار زیادی دارد. همچنین می توانید از این رنگ برای انتقال حس سنتی بودن استفاده کنید.
تا به اینجا معنای رنگ ها را تک تک بیان کردیم. حال اگر همه ی آن ها را کنار هم استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد؟ چه احساساتی با استفاده از طرح های رنگارنگ برانگیخته می شود؟ همانطور که شاهد بودید با استفاده از طرح های موتوکرام یا تک رنگ می توان روی سبک خاصی فوکوس یا تمرکز داشت اما با استفاده از طرح های چند رنگ می توانید بیان کنید که برند شما یک برند خلاق و غیررسمی است. در این زمینه لوگوی گوگل و یا شرکت معتبر ebay را در ذهن خود یادآوری کنید. همچنین لوگوی شرکت اپل در ابتدا نیز یک سیب رنگارنگ بود. حال چرا وقتی می توان چند رنگ را کنار هم استفاده کرد، فقط یکی از آنها را انتخاب کنید؟ می توانید برای نمایش برند خود به عنوان یک برند خلاق و پر انرژی از چند رنگ متفاوت یا مشابه استفاده کنید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.