اگر یک سرچ ساده با موضوع «آموزش طراحی لوگو» در گوگل داشته باشید، به انبوهی از دوره های آموزشی مختلف با وعده های آنچنانی برخواهید خورد که حتی تعداد زیادی از آنها با استفاده از نرم افزار فتوشاپ تدریس شده اند!
اما واقعیت این است که جدا از نوع نرم افزار مورد استفاده (که صد البته باید برداری باشد نه پیکسلی!) و دانش فنی کار کردن با این ابزارها؛ طراحی لوگو نیازمند مطالعه بیشتر و رعایت نکات و تکنیک های مختلف است، نکته هایی که به جرات می توان گفت در کمتر دوره آموزشی موجود در اینترنت (حداقل بر اساس تجربه شخصی بنده) به آنها اشاره می شود.
در این مطلب ده تکنیک و نکته کاربردی را که در طراحی لوگو باید مورد توجه قرار داد، برای شما بازگو خواهیم کرد.
نکاتی در اینجا درباره اصول طراحی لوگو ذکر می شوند اگر به خوبی و به شکل استاندارد پیاده سازی شوند، خواهند توانست لوگوی شما را به «یک لوگوی خوب» مبدل کنند.
سادگی همواره اصلی اساسی در طراحی یک لوگوی موفق بوده و هست. این سادگی می تواند همان طراحی مینیمال باشد.
سادگی یک لوگو باعث می شود تا مخاطبان پیام آن را ساده تر و بهتر متوجه شوند و در برخوردهای بعدی با آن، لوگو را زودتر و بهتر به یاد بیاورند. این نکته که لوگو در برخوردهای بعدی سریعتر به یاد آورده شود از مهمترین ویژگی های یک لوگو موفق است و می تواند نقشی اساسی در تبلیغات محیطی آن برند ایفا کند.
یک کسب و کار و بیزینس نیازمند لوگویی است که در طول زمان ماندگار باشد و اصطلاحا با گذر زمان طرح نمیرد!
ممکن است لوگویی که شما طراحی می کنید برای 5 سال، 10 سال و یا حتی بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. تمام اجزای لوگو باید هماهنگ با گرایشات همان عصر باشد، ممکن است این جمله کمی برایتان نامفهوم باشد؛ اجازه بدهید به زبان ساده منظورم را منتقل کنم، یعنی اینکه زبان طراحی مورد اقبال و استقبال در همان سالها در طراحی لوگو رعایت شود و از یک زبان طراحی قدیمی و از مد افتاده برای لوگو استفاده نشود. (تا در آینده ناچار به فرایند سخت و خطرپذیر ریبرندینگ نشویم!)
برای مثال به تاریخچه لوگوی شرکت نفتی Shell در اینفوگرافی انتهای این مطلب توجه کنید، به خوبی می توان دید که زبان طراحی مورد اقبال در سال های مختلف چقدر تغییر کرده است، تا جایی که حتی لوگوی بزرگترین کمپانی ها نیز، نیازمند تغییر و تحول بوده اند.
لوگوهایی که در ذهن شما باقی می مانند، همانهایی هستند که قوه تخیل و خلاقیت شما را مورد هدف قرار می دهند. از رنگ گرفته تا طراحی بر اساس تایپوگرافی، هر چیزی که باعث خلاقیت و نوآوری در لوگوی شما شود می تواند به شما اطمینان دهد که لوگو، به یاد ماندنی خواهد بود.
یک لوگوی خوب همواره خوانا است. لوگو باید هدف برند مورد نظر را صراحتا به مخاطب ارائه دهد و علاوه بر آن در هر سایز و اندازه ای که چاپ و یا استفاده شد، قابل خواندن باشد.
انعطاف یکی دیگر از مزایا و یا بهتر است بگوییم ملزومات یک لوگوی خوب است. یعنی اینکه لوگو چه به صورت رنگی، چه سیاه و چه سفید، در هر زمینه ای (حتی به صورت دوخته شده روی پارچه!) قابل مشاهده و تشخیص باشد. البته این به معنی صرفا تک رنگ بودن لوگو نیست بلکه طرح اصلی میتواند از چندین رنگ تشکیل شده باشد و سایه-روشن های متعدد داشته باشد، اما همین لوگو باید قابلیت چاپ تک رنگ را نیز داشته باشد.
مهم نیست چقدر آن را بزرگ یا کوچک می کنید، لوگو باید همان حس و تاثیر را مخاطب داشته باشد. این به این معنی است که شما باید نسخه های مختلفی از لوگویتان را برای زمینه های مختلف داشته باشید. (در مورد طراحی لوگوی ریسپانسیو یا واکنشگرا بحث مفصل تر است، برای مطالعه بیشتر در این مورد می توانید به مطلب آقای امیرحسین محمودی با عنوان «هر آنچه باید درباره لوگوهای ریسپانسیو بدانید» مراجعه کنید.)
یکتا بودن و منحصر به فرد بودن لوگو همان چیزی است که در تعریف اصلی یک لوگو و تفاوت آن با «آیکون» ذکر می کنیم! لوگو باید نشان برند شما باشد و شما را از سایر رقبا متمایز کند. یک لوگوی خاص و بی همتا میتواند همان چیزی باشد که دلیل اعتبار و سر پا بودن کسب و کار شماست.
مهم ترین انتظاری که از طراحی لوگوی شما خواهند داشت این است که بتواند با برند مورد نظر ارتباط برقرار کند. این یک اصل اساسی و تاثیر گذار در وایرال شدن یک لوگو به شمار می رود.
یک لوگوی هوشمندانه، در برگیرنده یک یا چند موضوع به یادماندنی درون خود است. استفاده خلاقانه از فضاهای خالی، یک استایل منحصر به فرد و ساده و یا حتی یک شکل نوشتار (تایپ فیس) درست، می تواند لوگو را هوشمندانه کند.
یک لوگوی حرفه ای باید ارزش های برند را منتقل کند و این کار به دقیق ترین شکل ممکن اجرا شود. از آن گذشته تمام اجزا و ویژگی های لوگو به صورت هارمونیک چیده شده باشند.
اینفوگرافیک زیر را که حاوی مثال های عینی و ملموس در اصول طراحی لوگو است، ببینید:
شما چه نکات و ترفندهایی را در طراحی لوگو موثر می دانید؟ شنونده نظرات و بازخوردهای شما خواهیم بود...
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.