طراحان گرافیک نقشی مهم و اساسی در زیبا نشان دادن محصولات و خدمات مشتریان آنها دارند. طرح های آن ها در بازار هدف یک پیام را به شکلی ساده و واضح انتقال داده و توسط مخاطبان درک می شود. به دنبال درک آسان و صحیح مشتریان، خرید اتفاق خواهد افتاد که آن خرید نیز سود حاصل را به همراه خواه داشت. بنابراین اطمینان از تنظیم و سر و سامان دادن به فعالیت ها و مطمئن شدن از قرار گرفتن در یک روال صحیح در جریان طراحی گرافیک از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
صرف نظر از اینکه چه چیزی را طراحی می کنید، شما باید همواره فرآیند طراحی را در مسیر رسیدن به هدفی خاص تنظیم کنید تا نتایجی با بالاترین کیفیت و پربازده داشته باشید.
همانطور که در تصویر بالا مشخص شده است، می توان روند یک پروژه طراحی گرافیک را در 5 مرحله جمع آوری اطلاعات، تحقیقات، برنامه ریزی، ایده پردازی و تکمیل و تولید نهایی خلاصه کرد. در ادامه مقاله این 5 مرحله را بررسی می کنیم و توضیحات مرتبط با هر مرحله را برای شما شرح می دهیم. باما همراه باشید...
قبل از شروع هر پروژه ای باید نیازهای مشتری را بشناسید و بفهمید که دقیقا چه چیزی لازم دارد. اگر موقعیت مکانی شما از مشتری دور نیست، بهترین راه برگزاری یک جلسه رو در رو و حضوری با وی می باشد. در این جلسه باید اطلاعاتی نظیر سبک و سیاق مورد نظر مشتری، رنگ های مورد علاقه و... را از مشتری خود دریافت کنید.
پس از جمع آوری اطلاعات می توانید سوالات اختصاصی خود را از مشتری بپرسید، از گفته های وی یادداشت برداری کنید و در نهایت مهمترین موضوع یعنی هدف مشتری را تعیین کنید. در نظر داشته باشید که باید مشاوره های لازم مانند راهکارها و پیشنهادات اولیه را نیز در همین مرحله به مشتری خود ارائه کنید و اگر لازم دانستید فرم های مرتبط با سفارش را در این مرحله تکمیل کنید.
در وضعیت کنونی، هر طراح گرافیکی باید ایده ای واضح درباره آنچه که قرار است برای مشتری خود انجام بدهد تا او را به اهدافش نزدیک کند را در ذهنش داشته باشد. در این زمینه توجه به چند مورد زیر ضروری است:
این مرحله تحقیقاتی به زمان و تلاش زیادی نیازمند است. شما باید وضعیت فعلی بازار را بررسی کنید و پس از آن به ارزیابی رقبا بپردازید و نقاط ضعف و قوت آنها را در نظر بگیرید. همچنین سعی کنید از شناسایی گروه مخاطب غافل نشوید. همه این اطلاعات در مرحله بعد به کار شما خواهند آمد. به خاطر داشته باشید که همیشه کارهایی که زمان و تلاش زیادی صرف آنها می شود با بازدهی مفیدی همراه می شوند.
کار خود را با ایجاد یک برنامه گام به گام که بتواند تمامی نیازهای مشتری را پوشش دهد، شروع کنید. سعی کنید هر آنچه را که در مراحل قبل به دست آورده اید، لیست کنید و با در نظر گرفتن تمام موارد یک نقشه بچینید!
سعی کنید در هر مرحله از کار تایید مشتری خود را دریافت کنید. شما باید در هر مرحله از کار کنار مشتری باشید و قدم به قدم با هم همکاری داشته باشید.
پس از تدوین برنامه، نوبت به ایده پردازی می رسد. حال باید از خلاقیت خود به عنوان یک گرافیست استفاده کنید تا جذابترین و ابتکاری ترین مرحله از روند طراحی را پشت سر بگذارید. توجه داشته باشید که ماهیت بصری پروژه شما در این مرحله از روند طراحی شکل می گیرد. در این مرحله، سعی کنید کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:
حال که ایده نهایی خود را خلق کرده اید، صرف نظر از موضوع طراحی که می تواند وب، مطبوعاتی و یا پیرامون رسانه باشد شروع به طراحی آن کنید. سعی کنید به طرح نهایی دید مثبتی داشته باشید و آنرا با شور و انرژی به مشتری تحویل دهید. پس از دریافت تایید مشتری، در همین مرحله باید طرح را برای چاپ یا تولید انبوه ارسال کنید. در نظر داشته باشید که ممکن است لازم شود خود شما بر روند چاپ و تولید نظارت مستقیم داشته باشید و پس از آماده شدن آنرا برای مشتری ارسال کنید. بدون شک هزینه کاری که بابت آن زحمت کشیده اید را دریافت خواهید کرد!
در پایان، نمی توان گفت که یک طراحی موفق در این 5 مرحله به پایان می رسد. مراحل زیادی وجود دارند که باید برای رسیدن به یک طرح موفق و مشتری پسند آنها را پشت سر بگذارید. اما در هر صورت، به کمک این 5 مرحله می توانید یک روند اصولی برای انجام یک پروژه طراحی گرافیک ایجاد کنید و سایر مراحل را در چارچوب آن پیش ببرید. همیشه در نظر داشته باشید تلاش ها و زحمت های شما بر یک پروژه طراحی، در مقابل قدردانی مشتریان شما ارزشمند خواهد بود.
منبع: سایت Medium
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.