یکی از راهکارهای تبلیغاتی شرکت ها به ویژه شرکت های تولید کننده برای جذب بیشتر مشتری و در نهایت فروش بیشتر محصولات خود، طراحی کاتالوگ است.
طراحی کاتالوگ ممکن است در ابتدا یک کار ساده به نظر برسد اما در واقع یک امر تخصصی است و طراحان باید دقت کنند که تمامی استانداردها، نکات و جزییات لازم را به هنگام طراحی رعایت کنند.
از همه اینها که بگذریم طراحی بروشور و کاتالوگ یکی از کارهای مورد علاقه گرافیست هاست. اگر شما نیز به طراحی کاتالوگ علاقه مندید و یا میخواهید یک کاتالوگ زیبا و جذاب برای شرکت یا مشتری خود طراحی کنید، این آموزش را از دست ندهید.
شاید هدف واحد اکثر کاتالوگ ها جذب مشتری، معرفی و فروش محصول باشد اما همه ی آن ها شبیه به هم نیستند و با نیاز های متفاوت طراحی می شوند.
اگر شما یک گرافیست هستید و قصد انجام یک سفارش کاتالوگ دارید، خوب به خواسته های مشتری دقت کنید و نیاز اصلی مشتری از سفارش کاتالوگ را در نظر بگیرید. از مشتری توضیحات کامل بخواهید و از او طلب کنید هدف و خواسته ی خود از داشتن یک کاتالوگ اختصاصی را برای شما بازگو کند. در ادامه همه ی این توضیحات را در نظر بگیرید و متناسب با نیاز مشتری طراحی را شروع کنید. همواره به یاد داشته باشید یکی از دلایل نا کارآمد واقع شدن یک کاتالوگ عدم تناسب بین نیاز مشتریان و طرح کاتالوگ می باشد.
ممکن است شما نیز همانند خیلی از گرافیست ها برای شروع طراحی یک کاتالوگ و یا هر کار گرافیکی دیگر مستقیما وارد نرم افزارهای گرافیک شوید. اما صبر کنید. ابتدا ایده ای که در ذهن دارید را به وسیله قلم روی کاغذ نقاشی کنید. می دانیم که شما گرافیست هستید نه نقاش! به همین دلیل انتظار نمیرود طرح دقیق و جذابی را روی کاغذ بکشید اما یک نقاشی ساده از طرحی که در نظر دارید و حتی نمایش آن به مشتری قبل از اجرای طرح با نرم افزار می تواند در موفقیت نهایی کار گرافیکی شما تاثیر بسزایی داشته باشد.
متاسفانه برخی از طراحان کم تجربه با اطلاعات کم در این زمینه دست به طراحی فایل های گرافیکی می زنند و هنگام چاپ تازه متوجه می شوند که طرح آنها دارای استانداردهای لازم برای چاپ نیست. در چنین مواقعی کسانی که در امور چاپ فعالیت می کنند، ناگزیرند فایل طراحی شده را تغییر سایز دهند و یا کمی از آن را برش دهند. در این حالت نیز یا کیفیت و وضوح تصویر افت پیدا می کند و یا قسمتی از تصویر چاپ نمی شود که این مسائل منجر به نارضایتی مشتریان می شود.
در جدول بالا مقادیر استاندارد برای طراحی کاتالوگ را مشاهده می کنید.
جهت بالا بردن کیفیت طراحی کاتالوگ به عکس هایی با کیفیت بالا از محصولاتی که قرار است در کاتالوگ معرفی شوند، نیاز دارید.
اگر در زمینه عکاسی حرفه ای نیستید و یا تجهیزات مناسب در اختیار ندارید این کار را به یک عکاس محصولات صنعتی بسپارید. اگر به هردلیلی شرایط عکاسی از محصولات برایتان فراهم نیست سعی کنید از عکس هایی با کیفیت بالا و حتیالامکان از وکتورها استفاده کنید. همچنین تصاویری را به این منظور انتخاب کنید که کمتر دیده شده باشند و از طرفی نیز بیشترین شباهت را به محصول واقعی داشته باشند.
بر خلاف تصور برخی افراد نیاز به استفاده از فونت های متعدد در طراحی یک کاتالوگ تبلیغاتی نیست. سعی کنید بیشتر از 3 فونت متفاوت در یک کاتالوگ استفاده نکنید. اگر کاتالوگ شما صفحات زیادی دارید می توانید نهایتا از 5 فونت متفاوت استفاده کنید. همچنین سعی کنید فونت عنوان های اصلی، عنوان های فرعی و نوشته های کاتالوگ با هم متفاوت باشد. استفاده از فونت های متنوع و زیاد در کاتالوگ نه تنها جذابیت کار را زیاد نمی کند بلکه مخاطب را گیج کرده و از تاثیرگذاری کاتالوگ کم خواهد کرد.
در نهایت سعی کنید اصول نگارشی را رعایت کنید و پس از اتمام کار نیز متن های خود را از این لحاظ مورد بازبینی قرار دهید. عدم رعایت اصول نگارشی در هر کار گرافیکی به اعتبار آن صدمه می زند و حتی ممکن است طرح شما مورد قبول مشتریان واقع نشود. بنابراین در رعایت اصول نگارشی نهایت دقت را به کار بگیرید.
در این آموزش سعی کردیم اصول و نکات مهم در طراحی یک کاتالوگ استاندارد را مورد بررسی قرار دهیم. اگر نکته ای در ذهن شما وجود دارد که احساس می کنید در این مقاله از قلم افتاده است، آنرا در قسمت نظرات با ما به اشتراگ بگذارید.
در پایان از شما سپاسگزاریم که در این آموزش با روکسوپلاس همراه بودید. موفق و سربلند باشید...
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.