مهندسی نرم افزار چیست؟ Software Engineering

How to Become a Software Engineer

12 شهریور 1402
how-to-become-a-software-engineer

فناوری امروزه بسیار تکامل یافته است و تاثیر قابل توجهی بر آینده شغلی انسان ها دارد. توسعه فناوری به دلیل توسعه نرم افزار اتفاق افتاده است. توسعه نرم افزارها و محصولات جدید نیاز به کدنویسی و برنامه نویسی دارد. بنابراین، زبان های برنامه نویسی و برنامه نویس مهم ترین بخش فناوری توسعه نرم افزار هستند. در این آموزش، شما ویژگی های کدنویسی، ارتباط آن با فناوری و چشم انداز آن را یاد خواهید گرفت. شما همچنین با مهندسی نرم افزار و شغل های پرطرفدار در این حوزه آشنا خواهید شد. شما در این مقاله روش هایی را برای کدنویسی بهتر یاد خواهید گرفت. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت ببرید.

مهندسی نرم افزار چیست؟ تعریف مهندسی نرم افزار

هر روز، شما احتمالا از صفحات وب مختلف بازدید می کنید و از برنامه های وب و موبایل استفاده می کنید.

این ابزارهای مدرن صدها یا حتی هزاران خط کد پشت خود دارند. و این خطوط کد توسط یک مهندس نرم افزار نوشته شده است.

مهندسی نرم افزار به کسی گفته می شود که فرآیندهای طراحی، ساخت، آزمایش، استقرار و نگهداری محصولات نرم افزاری، سیستم های اطلاعات پیچیده کامپیوتری و ابزارهای مفید به عهده اوست. مهندسان نرم افزار این کار را با استفاده از متدولوژی های مهندسی نرم افزار، اصول علوم کامپیوتر و زبان های برنامه نویسی انجام می دهند.

مهندسان نرم افزار کدهایی را برای سخت افزار، سیستم عامل ها، سیستم های تعبیه شده، شبکه ها، برنامه های کاربردی سازمانی، وب سایت ها یا بازی های ویدئویی می نویسند.

آنها راه حل های استراتژیکی ارائه می دهند که نیازهای کاربران نهایی و کسب و کاری را که برای آن کار می کنند برآورده می کند. کدی که آنها می نویسند یک مشکل خاص در دنیای واقعی را حل می کند.

یک مهندس نرم افزار چه کاری انجام می دهد؟ وظایف و مسئولیت های مهندسان نرم افزار

به طور کلی، در اینجا برخی از وظایف و مسئولیت های مهندسان نرم افزار به صورت روزانه آورده شده است:

  • جمع آوری و تجزیه و تحلیل نیازها و نیازهای کاربران و درک نحوه استفاده آنها از نرم افزار
  • سازماندهی نیازمندی های کاربر در دسته های جداگانه برای اجرای پیشنهادات و بازخوردهای کاربر
  • استفاده از زبان های برنامه نویسی برای طراحی و ساختن سیستم ها و برنامه های نرم افزاری که نیازهای کاربر را برآورده می کنند
  • ایجاد نرم افزار کارآمد، قابل اعتماد، ایمن، در دسترس و با کاربری آسان
  • تست، اشکال زدایی، عیب یابی و نگهداری سیستم های نرم افزاری موجود
  • بهینه سازی کد برای بهبود کیفیت، عملکرد، سرعت و مقیاس پذیری
  • حل مشکلاتی که برای کسب و کار کمک به وجود می آیند تا به اهداف خود دست یابند.
  • ایجاد فلوچارت ها، اسناد و مشخصات فنی که کل فرآیند را از ابتدا تا انتها مشخص می کند تا به اشتراک گذاری یافته ها و راه حل ها با سایر اعضای تیم کمک کند.
  • مشورت با اعضای تیم های مختلف سازمان
  • ارائه ویژگی ها و به روز رسانی های جدید به ذینفعان و مشتریان

گفته می شود، وظایف و مسئولیت ها به حوزه ای بستگی دارد که مهندس نرم افزار در آن تخصص دارد.

چرا باید مهندس نرم افزار را شوید؟ دلایلی برای دنبال کردن مهندسی نرم افزار به عنوان یک شغل

اول از همه، فناوری با سرعتی سریع تکامل می‌یابد و دائما در حال تغییر است. تقریبا هر روز پیشرفت‌های جدیدی وجود دارد.

مهندسان نرم افزار دائما چیزهای جدیدی یاد می گیرند تا با آخرین تغییرات به روز بمانند. آنها باید مادام العمر در حال یادگیری باشند.

اگر کنجکاو هستید و از یادگیری مهارت‌ها و روش‌های جدید برای انجام کارها لذت می‌برید و دوست ندارید ثابت بمانید و کارهای یکنواخت انجام دهید، ممکن است از بازی کردن با فناوری‌ها و ابزارهای جدیدی که ظاهر می‌شوند لذت ببرید.

یکی دیگر از شاخص‌هایی که نشان می‌دهد مهندسی نرم‌افزار می‌تواند انتخاب شغلی مناسبی باشد این است که از حل مشکلات دشوار لذت می‌برید.

مهندسان نرم افزار حل کننده مسائل هستند. آنها از منطق و خلاقیت برای حل مشکلات کارفرما یا مشتری خود استفاده می کنند.

اگر منطقی، تحلیل گر و پیرو روشها و متدهای بروز باشید، ممکن است از روند حل مسائل پیچیده منطقی و ساختن چیزهای مفید لذت ببرید.

همچنین ممکن است بخواهید شغلی در مهندسی نرم افزار انتخاب کنید زیرا مهندسان نرم افزار تقاضای زیادی دارند.

اداره آمار کار ایالات متحده رشد 25 درصدی را برای چشم انداز شغل تا سال 2031 پیش بینی می کند که بسیار سریعتر از میانگین است.

بسیاری از صنایع، از جمله سازمان‌های دولتی، سازمان‌های غیرانتفاعی، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های مشاوره، موسسات آموزشی، شرکت‌های مالی و مراقبت‌های بهداشتی، و همچنین کسب‌وکارهای تجاری و سرگرمی، به مهندسان نرم‌افزار نیاز دارند. امروزه تقریبا همه شرکت ها شرکت های فناوری هستند.

مهندسان نرم افزار نیز معمولا حقوق خوبی دارند. طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، متوسط حقوق برای مهندسان نرم افزار 109020 دلار در سال است.

گفته می شود، حقوق به موقعیت مکانی و سال ها تجربه شما بستگی دارد.

میانگین حقوق مهندسان نرم افزار در محل شما که همان سطح تجربه شما را دارند را گوگل کنید تا ایده بهتری پیدا کنید.

دلیل دیگری که ممکن است بخواهید شغلی در مهندسی نرم افزار داشته باشید این است که امکان کار از راه دور، انعطاف پذیری در محل کار، ساعات کاری انعطاف پذیر و تعادل خوب کار و زندگی را فراهم می کند.

چگونه یک مهندس نرم افزار شویم - مهارت های فنی و کلیدی برای مهندسان نرم افزار

در بخش‌های بعدی، نحوه تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار را بررسی می‌کنم و برخی از مهارت‌های فنی و نرم‌افزاری را که باید یاد بگیرید، فهرست می‌کنم. همچنین منابعی را برای شروع به شما ارائه خواهم کرد.

لطفا به خاطر داشته باشید که این فهرست جامعی از مهارت‌هایی نیست که به آن‌ها نیاز دارید، بلکه به عنوان برخی از پیشنهادات کلیدی در مورد مسیر یادگیری برنامه نویسی است.

محیط آموزشی خود را انتخاب کنید - مدرک دانشگاهی یا بوت کمپ یا یادگیری خودخوان

مهندسی نرم افزار مستلزم مطالعه و یادگیری زیاد است. بنابراین، اولین قدم برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار این است که در مورد گزینه های تحصیلی خود و مسیری که می خواهید طی کنید فکر کنید.

مدرک علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر

یکی از گزینه‌ها و سنتی‌تر برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار، گرفتن مدرک دانشگاهی چهار ساله و رشته‌ای در رشته علوم کامپیوتر است.

مدرک علوم کامپیوتر از یک دانشگاه معتبر بسیار مورد احترام کارفرمایان است و به عنوان یک اعتبار چشمگیر (و برای برخی هنوز ضروری) در رزومه شما در نظر گرفته می شود.

با این اوصاف، گرفتن مدرک یک سرمایه گذاری و یک مسیر گران قیمت است. مدارک دانشگاهی ارزان نیستند.

اما طبق نظرسنجی Stack Overflow Developer برای سال 2022، اکثر توسعه دهندگان (87٪) دارای تحصیلات متوسطه، یا دانشگاهی یا بیشتر هستند.

البته دقت کنید که این مورد به مرور کمرنگ شده اما شما فرض کنید از دانشگاه شریف یا سایر دانشگاه های معتبر ایران مدرک مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر داشته باشید. این مدرک عملا تاثیر مثبتی در رزومه شما دارد.

در حالی که برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار لزوما نیازی به مدرک ندارید و کارفرمایان اهمیت می‌دهند که مهارت‌ها و تجربه لازم را داشته باشید، ممکن است سرمایه‌گذاری ارزشمندی باشد و فرصت‌های شغلی بیشتری را ایجاد کند.

بوت کمپ کدنویسی

گزینه دیگر ثبت نام در بوت کمپ مهندسی نرم افزار است. بوت کمپ‌ها برنامه‌های آموزشی فشرده و محیط‌های یادگیری هستند که مهارت‌های فنی لازم را برای رسیدن به شغل مهندسی نرم‌افزار به شما آموزش می‌دهند. میانگین مدت یک بوت کمپ حدود بیست تا سی هفته است. معمولا این یادگیری مبتنی بر پروژه است و در پایان برنامه، شما یک نمونه کار برای نمایش به کارفرمایان آینده خواهید داشت.

با این اوصاف، هنوز هم مسیری پرهزینه است. برخی از بوت کمپ ها فقط برای چند ماه آموزش مبلغ زیادی دریافت می کنند و همچنین ممکن است محیط مناسبی برای شما و شرایط زندگی شما نباشد.

کدنویسی خودخوان

گزینه دیگر این است که خودتان کدنویسی را یاد بگیرید و با استفاده از منابع رایگان یا پولی مانند کتاب ها، آموزش های ویدیویی و دوره های تعاملی، خودخوان برنامه نویسی را یاد بگیرید.

اگر مشغله دارید، مسئولیت های زندگی مانند مراقبت از خانواده دارید یا نمی توانید شغل تمام وقت خود را برای دنبال کردن تغییر شغل رها کنید، یادگیری خودخوان یک گزینه عالی است.

وب سایت ما یعنی آکادمی آنلاین روکسو سعی کرده است در طی دوره های آموزشی با کیفیت (پروژه محور) تقریبا اکثر زبان های برنامه نویسی را برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار خبره، تدریس کند. برای دسترسی به لیست این دوره ها می توانید به این لینک مراجعه کنید.

شما می توانید در زمان و سرعت خود یاد بگیرید و برنامه ریزی فردی خود را با توجه به اوقات فراغت خود ایجاد کنید.

به طور خلاصه، در حالی که مدت زیادی است که دریافت مدرک رسمی به عنوان روشی استاندارد برای کار به عنوان مهندس نرم‌افزار در نظر گرفته تمی‌شود، این روزها راه‌های دیگری برای انتخاب وجود دارد، مانند شرکت در یک بوت کمپ یا خودآموزی.

یاد بگیرید چگونه یاد بگیرید - عادات مطالعه موثر را  در خود ایجاد کنید

مهم نیست که چه سبک آموزشی را انتخاب می کنید، باید بیاموزید که چگونه به طور موثر یاد بگیرید تا از مطالعات خود بیشترین بهره را ببرید و یادگیری خود را تقویت کنید.

یادگیری نحوه یادگیری به شما این امکان را می دهد که هر چیزی را سریعتر یاد بگیرید و آن را درک کنید، که به عنوان یک مهندس نرم افزار به خوبی به شما کمک خواهد کرد. این ویژگی مستلزم یادگیری مداوم در کار است.

تکنیک‌های یادگیری وجود دارد که علی‌رغم پرطرفدار بودن، بیشتر ضرر می‌رسانند، زیرا به تلاش شناختی کمی نیاز دارند.

این تکنیک‌های ناکارآمد عبارتند از بازخوانی منفعلانه، یادداشت‌برداری و برجسته‌کردن یا زیر نکته ها خط‌کشیدن.

دو راهکار برای یادگیری موثر، یادآوری فعال و تکرار فاصله ای هستند یا active recall و spaced repetition

یادآوری فعال یا active recall شامل پرسش از خودتان و یادآوری ایده های اصلی آنچه که به تازگی خوانده اید/یاد گرفته اید است. مغز زمانی که اطلاعات را بازیابی می کند، نه زمانی که اطلاعات را دریافت می کند، ارتباطات قوی تری برقرار کرده و فرآیند بازیابی یادگیری عمیق را تقویت می کند.

​تکرار فاصله ای یا spaced repetition تمرینی است که منحنی فراموشی را که به طور طبیعی هر کسی دارد، صاف می کند. حتما چیزهایی را که یاد می گیرید فراموش خواهید کرد.

تکرار فاصله ای شامل مرور دوباره چیزهایی است که آموخته اید. این کار به ایجاد دانش شما در طول زمان کمک می کند.

یک ابزار خوب برای تمرین تکرار فاصله دار، استفاده از Anki است، یک برنامه فلش کارت با الگوریتمی در پشت آن که محتوا را در فواصل زمانی که می خواهید آن را فراموش کنید به شما نمایش می دهد.

یادگیری یک زبان برنامه نویسی

به عنوان یک مهندس نرم افزار، شما نیاز به درک عمیق حداقل یک یا گاهی دو یا چند زبان برنامه نویسی دارید.

شما باید مفاهیمی مانند متغیرها، انواع داده ها، گزاره های شرطی، منطق، حلقه ها، آرایه ها، عملگرها و ورودی/خروجی را درک کنید.

صدها زبان برنامه نویسی برای انتخاب وجود دارد. و هر کدام موارد استفاده خاص خود را دارند.

زبان برنامه نویسی که برای یادگیری انتخاب می کنید به حوزه مهندسی نرم افزاری که می خواهید در آن تخصص داشته باشید بستگی دارد.

یادگیری ساختمان داده ها و الگوریتم ها

ساختمان داده ها و الگوریتم ها موضوعاتی هستند که احتمالا در طول مصاحبه های شغلی مهندسی نرم افزار شما مطرح می شوند.

دانش خوب در ساختمان داده ها و الگوریتم ها به شما امکان می دهد در حل مسئله بهتر شوید، کارآمدترین و کاربردی ترین راه حل ها را برای مشکلات پیدا کنید و کدهای مقیاس پذیرتر و قابل نگهداری بیشتری بنویسید.

ساختمان داده ها، مکان های ذخیره‌سازی برای ذخیره و سازماندهی عناصر داده‌ای هستند تا رایانه‌ها بتوانند محاسبات را با آن عناصر داده را دقیق‌تر و کارآمدتر انجام دهند.

الگوریتم مجموعه ای از دستورالعمل های گام به گام کاملا تعریف شده و دقیق است. این دستورالعمل ها به رایانه می گویند که چگونه یک کار خاص را انجام دهد که یک مشکل خاص را حل می کند.

یک الگوریتم مقداری ورودی دریافت می کند و مقداری خروجی تولید می کند که مشکل موجود را حل می کند.

یادگیری معماری پایگاه داده و SQL

دانستن نحوه ذخیره، نگهداری، مدیریت و طراحی معماری یک پایگاه داده به عنوان یک توسعه دهنده مفید خواهد بود. شما باید بدانید که چگونه عملیات پایگاه داده، یعنی عملیات CRUD (که مخفف Create، Read، Update، Delete است) را انجام دهید و کوئری های اولیه SQL را بنویسید. از این گذشته، برنامه های نرم افزاری پیچیده و در مقیاس بزرگ باید حجم زیادی از داده ها را مدیریت کنند.

ممکن است بخواهید در مورد انواع مختلف پایگاه‌های داده، مانند تفاوت‌های بین پایگاه‌های داده رابطه‌ای و غیررابطه‌ای (همچنین به عنوان پایگاه‌های داده NoSQL شناخته می‌شود) آشنا شوید.

و ممکن است بخواهید SQL را نیز مطالعه کنید. SQL که مخفف Structured Query Language است، یک زبان کوئری برای کوئری و دستکاری داده ها در پایگاه داده های رابطه ای است.

برای یادگیری صفر تا صد (مقدماتی تا پیشرفته) SQL , MySQL یکی از مفیدترین و کاربردی ترین راه حل ها استفاده از دوره آموزش MySQL روکسو است. 

یاد بگیرید چگونه از ابزارهای مهندسی نرم افزار استفاده کنید

به عنوان یک مهندس نرم افزار، از ابزارهای مختلفی در کارهای روزمره خود استفاده خواهید کرد.

برخی از مواردی که بیشتر استفاده خواهید کرد به شرح زیر است:

  • Git یک سیستم کنترل نسخه و ابزار مشارکتی است. با Git می توانید با توسعه دهندگان دیگر روی همان پروژه کار کنید و تغییرات کد را دنبال کنید.
  • GitHub یک سرویس میزبانی محبوب است که به شما امکان می دهد کد خود را با تمام توسعه دهنده های سرتاسر جهان به اشتراک بگذارید.
  • خط فرمان یا CLI برنامه ای است که به شما امکان می دهد با استفاده از دستورات مبتنی بر متن با سیستم عامل اصلی و سیستم فایل خود تعامل داشته باشید.
  • IDE (یا محیط توسعه یکپارچه) یک برنامه نرم افزاری است که به شما امکان می دهد کد را به طور کارآمد و سازنده بنویسید. به طور خاص، جایی است که کد خود را می نویسید، ویرایش، اجرا، آزمایش و خطایابی می کنید. IDE ها ویژگی هایی مانند برجسته کردن نحو یا سینتکس را ارائه می دهند که خواندن کد و تشخیص خطاها را آسان تر می کند و میانبرهای صفحه کلید که باعث صرفه جویی در زمان می شود.

تقویت مهارت های غیر فنی

اگرچه برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار حرفه‌ای، توسعه مهارت‌های فنی شما ضروری است، اما نمی‌توانید مهارت‌های غیر فنی خود را (که اغلب به آنها نرم می‌گویند) نادیده بگیرید.

تصور کلیشه ای از مهندسان نرم افزار که در انزوا، تنها در یک اتاق کار می کنند و با کسی صحبت نمی کنند، دور از واقعیت است.

به عنوان یک مهندس نرم افزار، معمولا با دیگران همکاری می کنید و بخشی از یک تیم خواهید بود. برای اینکه عضوی ارزشمند در تیم باشید، به مهارت های اجتماعی و بین فردی قوی نیاز دارید.

برقراری ارتباط موثر ایده های خود به روشی واضح و قابل درک و آسان ضروری است، زیرا اغلب با سایر اعضای تیم کار خواهید کرد که سطح دانش فنی شما را ندارند.

و از آنجایی که برنامه های نرم افزاری را برای مخاطبان متنوع می سازید، باید با کاربران نهایی خود همدلی کنید و نوع مشکلاتی که ممکن است با آنها مواجه شوند را درک کنید. داشتن همدلی یعنی قرار دادن خود به جای دیگران و توانایی دیدن دیدگاه های دیگران. این به شما کمک می‌کند تا به برنامه نویس و توسعه‌دهنده موثرتری تبدیل شوید.

تخصص های مهندسی نرم افزار چیست؟ حوزه های تخصصی مهندسی نرم افزار

مهندسی نرم افزار یک رشته متنوع است، به این معنی که یک مهندس نرم افزار می تواند در زمینه های بسیاری تخصص داشته باشد.

در اینجا برخی از رایج ترین تخصص ها در مهندسی نرم افزار آورده شده است:

توسعه وب فرانت اند (Front-end)

توسعه وب فرانت‌اند حوزه‌ای است که شامل طراحی، ساخت و آزمایش تجربه کاربری (UX)، رابط کاربری (UI) و بخش‌هایی از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب است که کاربران می‌بینند و با هم تعامل دارند.

توسعه دهندگان فرانت اند از زبان هایی مانند HTML، CSS، جاوا اسکریپت و چارچوب ها و کتابخانه های مرتبط با آنها استفاده می کنند.

توسعه بک‌اند (Back-end)

توسعه بک‌اند، که به عنوان توسعه سمت سرور نیز شناخته می‌شود، حوزه‌ای است که شامل ساخت و نگهداری بخش‌هایی از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب است که کاربران نمی‌بینند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. معمولا، عملکرد پشت صحنه وب‌سایت‌ها را در بر می گیرد.

توسعه بک اند با پایگاه‌های داده، معماری وب، سرورها، احراز هویت کاربر، مجوز، رسیدگی و پردازش درخواست‌های کاربر، رابط‌های برنامه‌نویسی برنامه (API) سروکار دارد و اطمینان حاصل می‌کند که منطق مناسب برای Front-end برای داشتن آنچه که برای انجام کارآمد نیاز دارد، وجود دارد.

توسعه Full-Stack

توسعه وب Full-Stack حوزه ای است که شامل طراحی، ساخت، آزمایش و استقرار هر دو قسمت فرانت اند و بک اند وب سایت ها و برنامه های وب از ابتدا تا انتها است.

توسعه موبایل

توسعه موبایل حوزه ای است که شامل طراحی و ساخت نرم افزارهای کاربردی است که بر روی دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند و تبلت های دارای سیستم عامل iOS و اندروید کار می کنند.

توسعه بازی

توسعه بازی حوزه ای است که شامل طراحی و ساخت بازی هایی است که پلتفرم های مختلفی مانند رایانه های شخصی، کنسول های بازی، مرورگرهای وب و تلفن های همراه را اجرا می کنند.

توسعه اپلیکیشن دسکتاپ

توسعه برنامه های کاربردی دسکتاپ حوزه ای است که شامل ساخت برنامه های نرم افزاری است که روی رایانه خانگی شما اجرا می شوند و دارای یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) مانند پردازشگر کلمه یا ویرایشگر تصویر هستند.

توسعه سیستم عامل

توسعه سیستم عامل حوزه ای است که شامل توسعه سخت افزار و پلتفرم برای سایر برنامه های کاربردی نرم افزاری مانند لینوکس، macOS و ویندوز می شود.

DevOps

DevOps حوزه‌ای است که شامل استفاده از فرآیندها، متدولوژی‌ها و ابزارهایی است که زیرساخت‌ها و عملیات برنامه‌های کاربردی نرم‌افزار را در طول چرخه عمر توسعه نرم‌افزار خودکار، مدیریت و بهبود می‌بخشد.

پردازش ابری

رایانش ابری حوزه ای است که شامل طراحی و توسعه خدمات مبتنی بر ابر برای ساخت سیستم های مقیاس پذیر و قابل اعتماد است.

امنیت سایبری

امنیت سایبری حوزه ای است که شامل تضمین امنیت برنامه ها و سیستم های نرم افزاری و محافظت از آنها در برابر هک، بدافزار، تهدید، آسیب پذیری و انواع مختلف جرایم سایبری است.

کد نویسی چیست؟

کدنویسی فرآیند طراحی و ساخت برنامه های اجرایی برای انجام وظایف خاص است. همچنین با ارسال دستورالعمل ها و ارائه وظایف با استفاده از کدهای باینری به برقراری ارتباط با رایانه کمک می کند. کدنویسی همچنین به شما این امکان را می دهد که نرم افزارهای کامپیوتری و سیستم عامل ها را همراه با ایجاد وب سایت ها، برنامه ها و غیره ایجاد کنید.

چرا باید کدنویسی را یاد بگیریم؟

دنیای کنونی با تعداد زیادی کاربرد سر و کار دارد. تک تک برنامه ها و نرم افزارها با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف کدگذاری می شوند. در مدت زمان کوتاهی، کدنویسی و برنامه نویسی به حل مشکلات پیچیده بدون هیچ خطری کمک کرده است.

مهارت های کدنویسی و برنامه نویسی نیز به بهبود مهارت های ارتباطی و همکاری کمک می کند. برنامه ها و هر پیاده سازی توسعه یافته با استفاده از کدنویسی در هر بخش مفید هستند.

در تلاش برای یادگیری نحوه کدنویسی، اکنون وارد بخش بعدی می شویم که در آن منابعی را در مورد نحوه شروع کدنویسی بررسی می کنیم.

روش های بهبود کدنویسی برای مبتدیان

کدنویسی و برنامه نویسی با به کارگیری ابزارهای خلاقانه امکان پذیر است. دوران مدرن بسیار وابسته به کدنویسی و برنامه نویسی است. در زیر روش های بهبود برنامه نویسی برای شما آورده شده است:

  • هنگامی که برای یادگیری کدنویسی آماده شدید، باید خلاق باشید و باید هر روز بر یادگیری تمرکز کنید. یادگیری هر روز می تواند برای به دست آوردن تسلط خوب در کدنویسی مفیدتر باشد.
  • انواع کتاب های کدنویسی را مرور کنید. آنها به شما کمک می کنند تا مهارت های کدنویسی خود را به روشی خلاقانه درک و بهبود بخشید. یادگیری بسیاری از مفاهیم و مدل های کدنویسی به شما در اجرای چندین ایده خلاقانه و نوآورانه کمک زیادی می کند.
  • به دنبال بازخورد از کارشناسان یا متخصصان باشید، زمانی که از دیگران بازخورد دریافت می کنید، ایده ای برای بهبود و پیاده سازی بسیاری از کدنویسی های دیگر به روش بهتری به دست می آورید.

زبان های برنامه نویسی پرطرفدار

زبان های برنامه نویسی کلید توسعه نرم افزار هستند. زبان های برنامه نویسی مختلفی برای توسعه برنامه ها و نرم افزارهای کامپیوتری استفاده می شود.

برخی از زبان های برنامه نویسی پیشگامانه در صنعت فناوری اطلاعات فعلی به شرح زیر است.

پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و ترجیح داده شده در زمان های امروزی است زیرا سینتکس برنامه نویسی پایتون برای همه قابل درک است. این به طور کامل با کتابخانه هایی بارگذاری شده است که به پیاده سازی محاسبات علمی کمک می کنند. استقرار یا پیاده سازی و کار پایتون در هر محیطی ساده است. پایتون عمدتا برای ساختن نرم افزارهای حرفه ای استفاده می شود.

برخی از برنامه‌ها و شرکت‌های اصلی که از پایتون استفاده می‌کنند عبارتند از Facebook، Quora، Dropbox و غیره.

جاوا

نزدیک به هزاران برنامه کاربردی، نرم افزار و ابزار توسعه با استفاده از جاوا ساخته شده اند. جاوا بسیاری از IDE ها (نرم افزار توسعه یکپارچه) را برای ساخت برنامه های کاربردی ایمن فراهم می کند که به اشکال زدایی و بازسازی خودکار کمک می کند و توسعه را آسان و سریع می کند.

برخی از برنامه ها و شرکت های اصلی که از جاوا استفاده می کنند عبارتند از نتفلیکس، گوگل، اینستاگرام و غیره.

پی اچ پی (PHP)

PHP یک زبان برنامه‌نویسی محبوب و پرکاربرد است که به طور گسترده‌ای برای توسعه وب و برنامه‌های مبتنی بر وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. PHP یک زبان اسکریپت‌نویسی سمت سرور است که می‌تواند به طور پویا با پایگاه‌های داده‌ای مانند MySQL تعامل داشته باشد. از مزایای کلیدی PHP می‌توان به سادگی استفاده، هزینه پایین، توسعه سریع برنامه، انعطاف‌پذیری بالا و امکان اجرا بر روی بیشتر میزبان‌های وب اشاره کرد.

PHP از سال 1995 توسط راسموس لردرف خلق شد و هم‌اکنون تحت مجوز متن‌باز منتشر می‌شود. PHP هم‌اکنون در حدود 80% وب‌سایت‌های جهان استفاده می‌شود. از معروف‌ترین چارچوب‌هایی که بر پایه PHP ساخته شده‌اند می‌توان به لاراول، سیمفونی و وردپرس اشاره کرد. PHP به طور مداوم در حال به‌روزرسانی و افزودن قابلیت‌های جدید است و همچنان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب به شمار می‌رود.

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت وظیفه توسعه سریع و امن برنامه ها و نرم افزارهای تحت وب را بر عهده دارد. تعامل بیشتری با کاربر فراهم می کند و به گسترش برخی از فناوری های نوآورانه که شامل بازی، رندر، انیمیشن و غیره است کمک می کند. با جاوا اسکریپت، می توان روی پلتفرم ها و مرورگرهای متعدد کار کرد.

برخی از برنامه‌ها و شرکت‌های اصلی که از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند عبارتند از LinkedIn، PayPal، Walmart و غیره.

GO

زبان GO به ساختن نرم افزار به روشی ساده، قابل اعتماد و کارآمد کمک می کند. این عمدتا برای شبکه های پیشرفته و سایر قدرت های چند هسته ای استفاده می شود. در برنامه های مختلفی مانند DevOps، Server-Side و Cloud Applications استفاده می شود. زبان GO همچنین به افزودن حافظه پنهان بیشتر برای پردازنده برای بهبود عملکرد برنامه کمک می کند.

برخی از برنامه ها و شرکت های اصلی که از GO استفاده می کنند عبارتند از: گوگل، اوبر، دراپ باکس و غیره.

سوئیفت

زبان سوئیفت به یکی از سریع‌ترین زبان‌ها در زمان‌های اخیر تبدیل شده است. به دلیل نحو ساده و اجرای آسان، نوشتن و درک یک زبان سریع آسان است. زبان سوئیفت سرعت توسعه را بهبود می بخشد که مزیت قابل توجهی در کاهش مسائل مربوط به هزینه دارد. برخی از برنامه ها و شرکت های اصلی که از سویفت استفاده می کنند عبارتند از Whatsapp، Instagram، Accenture و غیره.

R

R یک نرم افزار رایگان برای محاسبات آماری و گرافیک است که بر روی پلتفرم های مختلف مانند UNIX، Windows و macOS کامپایل و اجرا می شود. بسیار مقیاس پذیر است و ساخت برنامه های کاربردی وب را آسان می کند. R معمولا با استفاده از آمار و علم داده توسعه یافته است. به دلیل توانایی آن برای اجرا بر روی هر سیستم عامل، به عنوان یک کراس پلتفرم عمل می کند.

برخی از برنامه ها و شرکت های اصلی که از R استفاده می کنند عبارتند از فیس بوک، گوگل، مایکروسافت، توییتر و غیره.

بنابراین، اینها چند زبان برنامه نویسی پرطرفدار در صنعت فعلی فناوری اطلاعات بودند. اکنون، اجازه دهید برخی از پلتفرم های پیشرو را بررسی کنیم که از آنجا می توانید نحوه کدنویسی را یاد بگیرید.

نتیجه گیری

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و درک بهتری از مهندسی نرم افزار داشته باشید. در این مقاله به بررسی وظایف و مسئولیت‌های مهندسان نرم‌افزار و برخی از دلایلی که چرا این حرفه ممکن است برای شما مناسب باشد، پرداختیم. شما همچنین برخی از مهارت‌هایی را که برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار باید توسعه دهید، دیدید.


منابع: Freecodecamp و SimpleLearn

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.