امروزه می توان گفت، تایپوگرافی تقریبا بیشترین بار مسئولیت را در یک طرح گرافیکی به دوش می کشد چرا که انتقال پیام در طرح های گرافیکی به واسطه نوشته های موجود در طرح صورت می پذیرد. بدون شک تایپوگرافی باید واضح و دقیق صورت بگیرد تا این امر به بهترین شکل ممکن میسر شود.
حال، در سال 2019 وقت آن شده که از فونت های دست نویس که در سال 2010 مد شده بودند دست بردارید و به انتخاب های جسورانه تری مانند فونت های ضخیم یا Bold Style دست بزنید. به عبارتی دیگر امروزه بیشتر شاهد استفاده از اینگونه فونت ها در عرصه ی طراحی گرافیک هستیم.
فونت های سری sans-serifs مانند Arial و Helvetica همواره در دنیای فونت ها بر تخت سلطنت بوده اند اما طراحان علاقه دارند با استفاده متنوع تر از فونت ها، سرگرمی بیشتری در حین کار داشته باشند و طرح های جذاب تر و متفاوت تری خلق کنند.
در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با روند طراحی و تایپوگرافی به واسطه فونت های Bold آشنا کنیم و بهترین نمونه های طراحی را که در زمینه های مختلف توسط برترین گرافیست ها و به کمک این فونت ها ایجاد شده است، با یکدیگر مرور کنیم.
سبک ضخیم یا bold در واقع استایل خاصی در برخی فونت ها محسوب می شود، که برای تاکید بر نوشته استفاده می شود و شانس دیده شدن آنرا چند برار می کند. استفاده از اینگونه فونت ها در طرح های گرافیکی، انتخاب جسورانه ای است که برای جلب توجه بیشتر و بالا بردن تمرکز روی تایپوگرافی صورت می گیرد.
استفاده از اینگونه فونت ها ممکن است طرح را از سبک مینیمالیسم خارج کند، هرچند که طرح های مینیمال زیادی می توان یافت که در تایپوگرافی آنها از فونت های bold استفاده شده است. افرادی که از این دسته فونت ها در طرح های مینیمال بهره می برند، بر این باورند که می توان با استفاده از یک فونت ضخیم و جلب توجه بیننده به سمت متن، به عنوان سوژه اصلی طرح، مابقی ترکیب را ساده و تر و تمیز نگه داشت.
امروزه ما در دنیایی شلوغ و پر از محرک های رقابتی زندگی می کنیم. در این میان، فونت های درشت تر به ما کمک می کنند پیام یا موضوع مورد نظر را سریع تر متوجه شویم. به عبارتی دیگر مهم ترین نکته درباره فونت های ضخیم این است که شانس دیده نشدن آن در طرح به حداقل می رسد. به طور کلی، فراموش نکنید که فونت بزرگتر پیام واضح تری را به همراه خواهد داشت.
چه زمانی که در طرح بسته بندی محصولات برای دیده شدن در قفسه فروشگاه ها استفاده شوند، چه در صفحه اصلی یک وب سایت یا صفحه خوشامدگویی یک اپلیکیشن، به خوبی و با قدرت بالا، عنوان مورد نظر را به بیننده منتقل می کنند. همچنین این سبک از فونت ها از توانایی بیشتری برای انتقال حس اعتماد و اعتبار به بیننده برخوردارند.
طراحی وب یکی از مستعدترین گزینه ها برای استفاده از فونت های درشت و ضخیم محسوب می شود. در این هنگام، استفاده از یک عکس مرتبط و با کیفیت بالا به عنوان پس زمینه تایپوگرافی، یک طرح قدرتمند خلق کرده که می تواند در زمانی بسیار کم، تاثیر بسیار زیادی روی مخاطبان شما داشته باشد.
در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن نیز، وضعیت به همین شکل بوده و به ویژه در صفحه ابتدایی که صفحه خوشامدگویی برنامه نیز به حساب می آید، از این دسته فونت ها برای جلب توجه و تمرکز بیشتر روی عناوین اصلی استفاده کنید. در ادامه نمونه های جذابی از طراحی وب سایت به کمک فونت های bold را با یکدیگر مشاهده می کنیم.
طراحی لوگو با استفاده از فونت های ضخیم کمتر رواج دارد. در عین حال کم نیستند طراحانی که به طراحی لوگو بر اساس چنین فونت هایی می پردازند و طرح های متفاوت و جذابی نیز ایجاد می کنند. ترکیب، چیدمان و اتصال حروف در چنین فونت هایی به مراتبط سخت بوده و نیاز به تمرکز و همچنین تجربه بالایی از سوی گرافیست می باشد.
در ادامه چند نمونه فونت بر پایه فونت های ضخیم را مشاهده می کنید:
انتخاب فونت های ضخیم در طراحی پوستر همیشه انتخاب غالب بوده است. دلیل آن نیز کاملا واضح است، هدف از طراحی پوستر جلب توجه دیگران به موضوع آن است. بنابراین چه انتخابی بهتر از یک فونت ضخیم؟! از طرفی دیگر پوستر ها باید حداقل از فاصله یک و نیم متری به راحتی خوانده شوند. بنابراین موضوع انتخاب فونت و سایز مناسب در آنها بسیار مهم است.
وقتی از فونت های ضخیم در طرح بسته بندی یک محصول استفاده می کنید، به سادگی و وضوح هر چه بیشتر به مردم می گویید که چه چیزی در این بسته بندی وجود دارد و آنها دقیقا دارند چه چیزی را خریداری می کنند!
استفاده از چنین فونت هایی در طرح بسته بندی محصولات، موجب جلب توجه بیشتر به سمت آنها در ویترین یا داخل مغازه ها می شود و این همان چیزیست که در طراحی بسته بندی محصولات بسیار حائز اهمیت است.
در چند سال اخیر بسیار بیشتر از سال های قبل شاهد استفاده از فونت های ضخیم روی جلد کتاب ها بودیم. به ویژه از زمانی که فروشگاه های آنلاین کتاب نقش پررنگ تری در فروش آنلاین کتاب به خود گرفتند.
هنگامی که در سایت آمازون یا هر فروشگاه اینترنتی دیگری در حال مشاهده لیست کتاب های جدید هستید، کتاب هایی که عنوان آنها با فونت بزرگتری نوشته شده باشد، بیشتر جلب توجه می کنند. این موضوع نیز بدون شک موجب فروش بیشتر محصول خواهد بود. همچنین، علاوه بر فروشگاه های اینترنتی، در سایر کتاب فروشی ها نیز عناوین این کتاب ها راحت تر خوانده شده و توجه افراد بیشتری به سمت آنها جلب می شود.
مطالعاتی که بر روی رفتار افراد انجام شده است، نشان می دهد که اکثر افراد به نوشته های ضخیم توجه بیشتری نشان می دهند که البته چیز دور از انتظاری هم نیست! این موضوع باعث شده که در طرح هایی که هدف آنها جلب توجه بیشتر افراد است، فونت های Bold اولویت اول برای تایپوگرافی باشد.
حال که با این موضوع به خوبی آشنا شدید، نوبت آن است به سراغ طراحی پروژه بعدی خود بروید و اینبار سعی کنید بر روی فونت های Bold تمرکز بیشتری داشته باشید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.