عناصر زیادی وجود دارند که می توانید از آنها برای ایجاد احساسات خاص در طرح های گرافیکی استفاده کنید. شکل ها، رنگ ها، نحوه چیدمان و... از جمله عوامل مهمی هستند که می توانند در ایجاد احساسات مختلف در طرح، از احساس شادی و هیجان گرفته تا احساس غم و اندوه مورد استفاده قرار بگیرند. در این میان یک مورد مهم دیگر وجود دارد که متاسفانه طراحان اغلب از آن غافل می شوند. این مورد همان روانشناسی فونت ها یا به عبارتی بهتر تاثیر فونت ها بر روان و احساسات مخاطبان است که می تواند اهمیت بسیار زیادی بر واکشن احساسی کاربران داشته باشد.
بنابراین روانشناسی فونت ها چیز قدرتمندی است که می تواند در نحوه به چشم آمدن طرح شما توسط مخاطبانتان تاثیرگذار باشد. اما روانشناسی فونت ها دقیقا چیست؟ چرا اینقدر مهم است؟ و چگونه می توانید از آن برای تاثیرگذاری در پروژه های طراحی گرافیک خود استفاده کنید؟ این ها سوالاتی هستند که در ادامه این مقاله قصد داریم به آنها پاسخ دهیم.
قبل از اینکه توضیح دهیم که روانشناسی فونت ها چرا اینقدر مهم است و چگونه باید از قدرت فونت ها استفاده کرد، اجازه دهید روانشناسی فونت ها را برای شما تعریف کنیم:
به طور خلاصه روانشناسی فونت ها علمی است که به مطالعه چگونگی تاثیرگذاری فونت های مختلف به افکار، احساسات و روان افراد می پردازد.
افراد مختلف دارای افکار، احساسات و نحوه ارتباطات خاصی در نحوه برخورد با موضوعات مختلف هستند. این موضوع در برخورد با فونت ها نیز صادق است. برای مثال وقتی شما از فونت Comic Sans در یک طرح استفاده کنید، واکنش احساسی مردم نسبت به آن متفاوت از واکنش آنها نسبت به فونت هایی نظیر Arial, Roboto, و یا Montserrat خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید بر احساس مخاطبات طرح خود تاثیرگذار باشید، روانشناسی فونت ها را به عنوان یک ابزار مهم در نظر داشته باشید. اگر با این مورد آشنایی کافی داشته باشید می توانید به خوبی از آن به نفع خود استفاده کنید.
حال که به تعریف رواشناسی فونت ها پرداختیم، بیایید جنبه های اهمیت این موضوع را بررسی کنیم.
به طور خلاصه باید گفت که اهمیت اصلی روانشناسی فونت ها در این است که به شما کمک می کنند بهترین فونت را برای طراحی خود انتخاب کنید.
این مورد باعث خواهد شد تصمیمات خود را بهتر در طرح اعمال کنید و نظر و احساس کاربران را به سمت دلخواه خود هدایت کنید. برای مثال فرض کنید در حال طراحی یک پوستر تبلیغاتی با موضوع لباس کودکان هستید و می خواهید این طرح احساس شور و نشاط و سرگرمی در مخاطبان ایجاد کند. در این حالت استفاده از یک فونت Script یا یک فونت گرافیکی بهتر از یک فونت رسمی سنس یا سنس سریف جواب خواهد داد.
نکته بسیار مهم این است که وقتی شما یک طرح را طراحی می کنید، واکنش مخاطبان نسبت به آن برای شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
حال در نظر داشته باشید که با تسلط به موضوع روانشناسی فونت این قدرت را خواهید داشت تا تاثیرگذاری طرح خود را کنترل کنید و احساسات کاربران را به سمت دلخواه خود هدایت کنید.
فرض کنید می خواهید یک تبلیغ برای شرکت مشاوره امور مالی خود طراحی کنید. در این طرح نیاز خواهید داشت تا احساس معتبر بودن و اعتماد در مخاطبان خود ایجاد کنید. چنین موقعی، استفاده از یک فونت اشتباه مانند یک فونت از خانواده اسکریپت یا فونت های گرافیکی می توانید این احساس را از بین برده و به تاثیرگذاری طرح مورد نظر لطمه بزند. بنابراین در نظر داشته باشید دقت نکردن و عدم انتخاب فونت صحیح تاثیر بسیار مخربی برای شما به جا خواهد گذاشت.
به یک دلیل بسیار مهم دیگر برای یادگیری روانشناسی فونت ها می رسیم.
درون هر طرحی هدفی وجود دارد. انتخاب فونت صحیح بر اساس روانشناسی آنها، می تواند طرح مورد نظر را یک قدم به هدف طراح آن نزدیکتر کند.
بیایید یک مثال دیگر بزنیم. فرض کنیم در حال طراحی یک بنر برای شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام یا فیسبوک با هدف فروش بیشتر محصول خود هستید. برای رسیدن به این هدف باید فونتی را انتخاب کنید تا احساس هیجان را در کاربران ایجاد کرده و آنها را برای درآوردن پول از کیف خود و خرج آن ترغیب کند! بدین شکل است که می توانید به کمک قدرت روانشناسی فونت ها و تاثیرگذاری آنها بر ذهن و رفتار مخاطبان، نتیجه را به سود خود تغییر دهید.
حال که روانشناسی فونت ها را تعریف کردیم و دلایل اهمیت آن را شرح دادیم، نوبت به آن است بررسی کنیم که در پشت صحنه ی هر دسته از فونت های رایج چه می گذرد و هر کدام از آنها قادرند چه احساساتی را که درون مخاطبان ما ایجاد کنند.
فونت های دسته سریف کلاسیک ترین فونت ها محسوب می شوند. وقتی از این فونت ها استفاده می کنید در واقع به مخاطبان خود می گویید که شما مطمئن هستید و آنها می توانند به شما اعتماد کنند. احساساتی که اینگونه فونت ها برای مخاطبان شما به ارمغان می آورند چنین است.
این فوت های برای استفاده های زیر بسیار مناسب هستند.
فونت های دسته ی سنس سریف فونت های بروز و مدرنی هستند که از بسیار مورد استفاده طراحان قرار می گیرند. این فونت ها به خوبی چشم و نظر افراد را سمت خود جذب می کند.
احساساتی که این فونت ها در مخاطبان ایجاد می کنند شامل موارد زیر می شوند:
بهترین استفاده این فونت ها نیز برای موارد زیر است:
فونت های دسته ی اسکریپت فونت هایی امروزی و پیچیده هستند که نحوه اتصال حروف در آنها نسبت به فونت های دیگر کاملا متفاوت است و این تفاوت سبک خاصی را برای آنها به وجود آورده است. احساس سرگرمی و هیجان در این فونت ها بیش از هر فونت دیگری حس می شود. از موارد دیگر تاثیرگذاری این فونت ها می توان به لیست زیر اشاره کرد:
استفاده از این فونت ها برای موارد زیر پیشنهاد می شود:
آموختیم که پشت صحنه ی فونت ها نیز مانند رنگ ها، اتفاقات زیادی در جریان است و فونت ها نیز می توانند مانند رنگ ها و سایر عناصر طراحی بر ذهن و رفتار مخاطبان موثر واقع شوند. بنابراین در نظر داشته باشید که انتخاب فونت نیز به اندازه سایر عناصر طراحی و حتی بیشتر می تواند بر طرح نهایی شما و استقبال مخاطبان از آن موثر باشد. یک انتخاب صحیح می تواند شما را به هدف طرحتان نزدیکتر کند و بازی را به سود شما تمام کند. همچنین یک انتخاب اشتباه میتواند آثار مخرب و جبران ناپذیری در پروژه طراحی شما داشته باشید پس در انتخاب آن دقت کنید.
در پایان از شما دعوت می کنیم با مطالعه مقاله زیر اطلاعات خود درباره روانشناسی رنگ ها و تاثیر رنگ ها بر افکار و رفتار افراد نیز آشنا شوید.
منبع: سایت Canva
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.