طراحی گرافیک در واقع هنری است که از ترکیب بندی های بصری تشکیل شده است و متخصصان این زمینه ایده های خود را در قالب تایپوگرافی، تصاویر، رنگ ها، فرم ها و... به تصویر می کشند. برای انجام این کار تنها یک راه وجود ندارد و به همین دلیل سبک ها و انواع مختلف طراحی گرافیک در دنیا وجود دارد و هر یک از آنها در حوزه اختصاصی خود مورد بررسی قرار می گیرد.
اگرچه انواع مختلف طراحی گرافیک با همدیگر هم پوشانی دارند اما هر یک از آنها نیازمند مجموعه ای از مهارت ها، تخصص ها و تکنیک های ویژه خود است. همچنین ابزارهای متنوعی برای هریک از انواع طراحی گرافیک وجود دارند. برخی از طراحان بر روی یک نوع یا به عبارتی یک زمینه خاص تمرکز دارند و برخی دیگر همزمان در چند زمینه مشابه فعالیت می کنند.
اما از آنجا که این صنعت همواره در حال تغییر و دگرگونی است، طراحان گرافیک باید همیشه تکنیک ها و روش های خود را با این تغییرات سازگار کنند و اطلاعات خود را در طول فعالیت در حوزه گرافیک به روز نگه دارند. به هر حال، چه شما طراح گرافیک هستید و چه به دنبال استخدام طراح گرافیک برای کسب و کارتان هستید، آشنایی با زمینه های مختلف گرافیک دیزاین می تواند برای شما مفید باشد.
برند را می توان رابطه بین کسب و کار و مخاطبین تعریف کرد و هویت برند نیز اینگونه توصیف می شود که سازمان از چه لحن، شخصیت، احساس و یا تجربه ای برای ارتباط با مخاطبان بهره می گیرد.
طراحی گرافیک در زمینه هویت بصری نیز دقیقا همان است. یعنی اینکه از طریق شکل، تصویر، رنگ و یا هر ابزار دیگری ارتباط شرکت یا سازمان با مشتری را برقرار می سازد. به عبارت ساده هویت بصری، به عنوان چهره ی شرکت یا سازمان عمل می کند.
دیزاینرها و طراحانی که در این زمینه فعالیت می کنند طرح هایی نظیر تایپوگرافی، پلت های رنگی، تصاویر گرافیکی و... برای مشتریان طراحی می کنند. همچنین طراحی اجزای مختلف یک ست اداری استاندارد مانند کارت ویزیت، سررسید، پاکت و... بر عهده اینگونه طراحان است. از طرفی طراحی نشان تجاری یا همان لوگو به طوری که با استاندارد های جهانی مطابق و قابل ثبت باشد نیز یکی از مهمترین وظایفی است که بر عهده این دسته از طراحان قرار می گیرد. از دیگر فعالیت هایی که به این حوزه مرتبط می باشد می توان به طراحی ابزار بازاریابی مانند بروشور، تراکت، تقویم، ساعت، قلم و... اشاره کرد.
دیزاینرهای این عرصه باید از دانش کلی درباره انواع مختلف گرافیک بهره مند باشند تا بتوانند عناصر مورد نیاز برای نمایش رسانه ای یک محصول یا برند را بخوبی ایجاد کنند. همچنین توانایی ارتباطی عالی، مهارت های مفهومی، خلاقیت و علاقه به کار نیز از سایر ویژگی های این دسته از طراحان است. در کنار همه این ویژگی ها تحقیق درباره صنایع، سازمان ها، گرایش ها و همچنین آنالیز رقبا نیز از مسئولیت مهم این گروه از دیزاینر ها محسوب می شود.
متاسفانه برخی افراد لوگو را هویت برند می دانند و از آن بدتر برخی لوگو را خود برند می دانند! بنابراین لازم است تعریف واضحی از برند، هویت برند ارتباط لوگو با آنها بیان کنیم.
همانطور که گفتیم برند را می توان رابطه بین کسب و کار و مخاطبین تعریف کرد و هویت برند نیز اینگونه توصیف می شود که سازمان از چه لحن، شخصیت، احساس و یا تجربه ای برای ارتباط با مخاطبان بهره می گیرد.
با توجه به این تعریف و سایر نوشته هایی که تا به اینجا مطالعه کردید باید بگوییم لوگو تنها جز کوچکی از هویت یک برند به حساب می آید. البته هویت بصری برند!
البته از آنجا که لوگو در مقایسه با سایر عناصر از اهمیت بالاتری برخوردار است و می تواند سایر اجزای این حوزه را نیز تحت تاثیر قرار دهد باید در طراحی آن بیشترین دقت و بالاترین میزان خلاقیت به کار گرفته شود و طراحی آن نیز زودتر از طراحی سایر عناصر هویت بصری انجام شود.
در کنار لوگو مواردی مثل رنگ بندی نیز در تشکیل هویت بصری یک برند تاثیرگذار هستند. حال اگر این لوگو و رنگبندی به درستی و به شکل استاندراد طراحی شوند و در سایر عناصر مانند ست اداری و تصاویر بکار گرفته شوند یک هویت بصری کامل و جامع را برای برند به ارمغان خواهد آورد.
طراحی گرافیک در زمینه هویت بصری یکی از انواع مختلف طراحی گرافیک محسوب می شود. در کنار طراحی هویت بصری، انواع دیگری از طراحی گرافیک مانند طراحی تبلیغاتی، طراحی رابط کاربری، طراحی بسته بندی محصولات و پک های تجاری، طراحی به سبک متحرک یا موشن، طراحی نماهای محیطی و در نهایت طراحی در زمینه هنرهای مفهومی وجود دارند که در مقالات بعدی روکسو آنها برای علاقه مندان مورد بررسی قرار خواهیم داد.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.