همانطور که می دانید عناصر گرافیکی مختلفی مورد نیاز هستند تا با هم ادغام شوند و یک لوگو را ایجاد کنند. در این میان «رنگ» یکی از ضروری ترین عناصر است که می توان گفت در انتقال مفهوم لوگو نقش مهمی را ایفا می کند.
عنصر رنگ آنقدر قدرتمند و اثرگذار است که می تواند بر تفکر و نیز واکنش هورمون های بدن ما تاثیر بگذارد.
رنگ ها مفاهیم مختلفی را منتقل می کنند و می توان صفحات بی شماری درباره این مفاهیم نوشت. به همین دلیل رنگ ها در روانشناسی جایگاه ویژه ای دارند و «روانشناسی رنگ ها» به همین دلیل ایجاد شده است و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به آنچه گفته شد، طراحان و گرافیست ها می توانند با بهرهگیری از اصول روانشناسی رنگها، از تطبيق و ترکیب آن ها در طرح های خود استفاده کنند و مفاهیم مورد نظر خود را انتقال دهند.
در این مقاله، برخی از مهمترین معانی رنگ ها را با هدف افزایش مهارت شما در زمینه طراحی لوگو شرح خواهیم داد. در این مطلب می آموزید که پشت هر رنگ چه معانی و مفاهیمی نهان است و چگونه می توان به کمک روانشناسی رنگ ها، رنگبندی مناسبی برای لوگوی خود انتخاب کرد. با روکسو همراه باشید.
به وسیله این رنگ می توان گرم ترین طرح ها را ایجاد کرد که در میان افراد برون گرا و آقایان بسیار محبوب و پرطرفدار باشد. این جذابیت به قدری شدید است که بسیاری از کشورها قرمز را در پرچم خود به نشانه عشق، خون گرمی، انرژی، سربلندی و پیروزی استفاده کرده اند.
از جمله تاثیراتی که رنگ قرمز در بدن انسان ایجاد می کند، می توان موارد زیر را نام برد:
اگر میخواهید توجه مردم را به خود جلب کنید و لوگوتان، پویا و جذاب به نظر برسد، رنگ قرمز انتخاب بسیار مناسبی است. به همین دلیل است که در سایت ها، دکمه های «افزودن به سبد خرید» یا «اینجا را کلیک کنید» اکثرا به رنگ قرمز می باشند.
این رنگِ پر جنب و جوش، شبیه آفتاب است. می توان گفت رنگ زرد انسان را به گرمی در آغوش می گیرد، فعالیت های ذهنی او را افزایش می دهد و حس و حال خوشی و خوشحالی برای او ایجاد می کند. اگر میخواهید توجه مخاطبان را جذب کنید از رنگ زرد استفاده کنید.
توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از این رنگ اصلا توصیه نمی شود. از تاثیرات استفاده بیش از حد از رنگ زرد بر افراد می توان ایجاد احساس ناامنی، بیقراری، ترس و انزوا را نام برد. بنابراین بهتر است از زرد به صورت متعادل استفاده کنید.
رنگ اقیانوس و آسمان! رنگی آرامش بخش که قلب شما را به آرامش، آزادی، شهود و تخیل می کشاند. آبی، الهام بخشِ وفاداری، صداقت، اعتماد به نفس و هوشمندی است و به همین دلیل است که یک رنگ بسیار سازمانی محسوب می شود.
از آنجا که رنگ آبی متابولیسم بدن انسان را بالا می برد، قطعا آرامش را به ارمغان می آورد. این رنگ در عین آرامبخشی می تواند پویایی ببخشد. بعنوان مثال آبی کمرنگ شادابی را به لوگو شما اضافه می کند، در حالی که آبی بیش از حد تیره (یا همان سرمه ای) بیننده را به غم و اندوه سوق می دهد.
اگر طبیعت رنگ مورد علاقه ای داشته باشد، قطعاَ آن رنگ، رنگ سبز است!
سبز، یادآور فصل بهار و نماد زندگی، ابتکار و نوآوری، امنیت، باروری و نشانه ی محیط زیست پاک و سالم است. در طراحی اغلب سبز سمبلی برای پول، بانک و ثروت است. بسیار واضح است که رنگ سبز می تواند اثراتی شفابخش به بیننده بدهد. یکی از تاثیرات فیزیکی و احساسی رنگ سبز، اثر تسکین بخش آن بر بینایی انسان است. بنابراین، سبز می تواند بعنوان رنگ زمینه برای انواع لوگو در نظر گرفته شود.
بنفش، ترکیبی کامل از ویژگی های قرمز و آبی اقیانوسی است. زیبایی و جذابیت این رنگ بسیار منحصربفرد است. به همین دلیل اغلب آن را به عنوان رنگی مقدس، ظریف و باارزش می شناسند.
بنفش نماد معنویت، شور و شوق، عشق، انرژی و سرزندگی و همچنین قدرت، نجابت و جاه طلبی است. از آنجایی که رنگ بنفش ترکیبی از رنگ های قرمز و آبی است، هم پویایی و جذابیت قرمز را دارد و هم آرامش رنگ آبی را. از بنفش در آثاری استفاده می شود که بخواهید عمق ظرافت و شیک بودن را منتقل کنید.
سیاه در واقع به معنی نبودِ رنگ های دیگر است. این رنگ قدرت و اقتدار، پیچیدگی و ظرافت، حتی مرگ و تباهی را نشان می دهد. سیاه یکی از معتبرترین رنگ های سازمانی به شمار می رود.
مشکی هم تاثیرات مثبت و هم تاثیرات منفی روی روان انسان می گذارد؛ مثلا اعتماد به نفس را افزایش می دهد و شما را توانا معرفی می کند اما در عین حال باعث ایجاد احساس افسردگی می شود.
اگر می خواهید لوگویی رازآلود داشته باشید که مفهوم قدرت و اقتدار برندتان را برساند، یکی از بهترین انتخاب های ممکن سیاه است! ترکیب مشکی با سفید می تواند بسیار جذاب و تاثیرگذار باشد.
قهوه ای می تواند حس اعتماد، اطمینان و وحدت و یگانگی را به مخاطب شما منتقل کند. این رنگ علاوه بر اینکه رنگی آرامبخش محسوب می شود، در ایجاد تعادل رنگی در طراحی ها موثر است.
از آنجا که رنگ خاک قهوه ای است، این رنگ طبیعت را برای انسان تداعی می کند.
سفید یادآور نور و روشنایی است. این رنگ نماد سادگی، پاکی، خلوص، ابتکار، تمیزی، آگاهی و ... می باشد. بنابراین رنگ سفید کمک می کند تا ذهن منظم شود و از پیچیدگی ها و درگیری هایش برای چند لحظه رها شود و احساس آرامش کند.
استفاده از سفید در طراحی لوگو، باعث می شود که طرح شما ساده و تمیز به نظر برسد. از آنجایی که در دنیای امروز طراحی به سمت سادگی رفته است، رنگ سفید می تواند در ساده تر نشان دادن لوگوی شما بسیار مناسب باشد.
مخلوطی از زرد و قرمز. گرچه انتظار می رود مفهوم این رنگ ترکیبی از معانی قرمز و زرد باشد، ولی ویژگی های نارنجی آن را به عنوان نمادی از خلاقیت و شادی برجسته می کند. نارنجی، پائیز و خرمنی از گندم درخشان را به ذهن متبادر می کند.
نارنجی عواطفی چون محبت، گرمی و شور، شادی و درک را در انسان تقویت می کند. نارنجی رنگی است که اگر زندگی شما را با ناامیدی و دلهره بمباران کند، می تواند به تنهایی به کمک شما بیاید!
مطالعات نشان داده اند که نارنجی گرسنگی را تحریک می کند! دلیل این که بسیاری از رستوران ها از این رنگ استفاده می کنند، همین است. نارنجی در بدن انسان باعث افزایش حس پویایی و تحرک، افزایش فعالیت ذهنی، بالا رفتن اکسیژن مغز و ... می شود.
باید به خاطر داشته باشید که معنای رنگ ها در کشورها و فرهنگ های گوناگون، متفاوت است. همچنین شدت تیرگی و روشنی یک رنگ می تواند مفهوم آن را تغییر دهد. بنابراین لازم است که ابتدا با معنی رنگ ها در فرهنگ خودتان آشنا باشید و سپس با توجه به خواسته و نیاز مشتری، لوگوهایی با رنگ هایی جذاب و تاثیرگذار طراحی کنید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.