بسیاری از افراد وقتی نام طراحی گرافیک را می شنوند ناخودآگاه، طرح هایی که به صورت خلاقانه برای تبلیغات و بازاریابی ساخته شده اند، در ذهن آنها تداعی می شود.
شرکت ها همواره به بازاریابی موفق در جهت معرفی محصولات و خدمات به مشتریان و جلب رضایت آنها وابسته هستند. یک بازاریابی بزرگ و موفق همواره مردم را بر پایه نیاز، آگاهی و همچنین رضایتمندی آنها نسبت به محصولات یا خدمات درگیر می کند.
حال از آنجا که طرح های تصویری می توانند ارتباط موثرتری با مشتریان برقرار کنند، تمرکز شرکت ها بر روی طرح های گرافیکی در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به عبارت دیگر آنها به خوبی درک کرده اند که می توانند به واسطه طرح های گرافیکی تبلیغاتی ارتباط بهتر و موثرتری با مشتریان خود داشته باشند.
طراحان تبلیغاتی با صاحبان شرکت ها، مدیران، مسئولان و متخصصان بازاریابی در جهت پیشبرد استراتژی های بازاریابی همکاری می کنند. آنها ممکن است به تنهایی یا به عنوان عضوی از یک تیم فعالیت کنند و در یک زمینه تخصصی (همچون طراحی صفحات مجله ها و یا کاور خودروها - آنچه که در تصاویر مشاهده می کنید) مشغول به کار باشند. همچنین فعالیت برخی از آنها به این حوزه ها محدود نمی شوند و ممکن است فعالیت یک شرکت چاپ که به شکل گسترده در زمینه تبلیغات فعالیت می کند نیز به طور کامل تحت نظر این طراحان باشد.
افرادی که در حوزه تبلیغات و بازاریابی طراحی گرافیک فعالیت می کنند، مسئولیت های گسترده ای را به عهده می گیرند. مهم ترین کارهایی را که آنها در این زمینه انجام می دهند، در لیست زیر آورده ایم:
همانطور که مطالعه کردید طراحان شاغل در عرصه تبلیغات و بازاریابی مسئولیت های گسترده ای بر عهده دارند. در نتیجه باید توانایی های مختلفی برای انجام هرچه بهتر این مسئولیت ها داشته باشند. در زیر مهم ترین مهارت ها و توانایی های مورد نیاز در این عرصه را مشاهده می کنید:
طرح های تبلیغاتی بر خلاف بسیاری از طرح های گرافیکی باید ویژگی های خاصی برای برقراری ارتباط بصری بهتر و همچنین جذب بیشتر مشتری داشته باشند.
مهم ترین ویژگی های مورد نظر در یک طرح گرافیکی تبلیغاتی در واقع شامل سه عنصر ایده پردازی، خلاقیت و جذابیت می باشد. در ادامه هر یک از این موارد را توضیح می دهیم.
ایده: ایده در واقع همان اندیشه ذهنی گرافیست است که با کنار هم قرار دادن الگوها و عناصر گرافیکی شکل گرفته و یک موضوع را به ساده ترین شکل ممکن بیان می کند؛ مانند خلاصه کردن یک کتاب در یک جمله!
ایده پردازی در طرح های گرافیکی باید منحصربفرد باشد. در واقع طراح گرافیک باید از توانایی های لازم برای انجام این مهم برخوردار باشد. تفکر و انعطاف پذیری ذهنی را شاید بتوان مهم ترین عامل در به وجود آمدن یک ایده منحصر بفرد مطرح کرد.
برای داشتن یک ایده منحصر بفرد طراح گرافیک باید به اشیا و عناصر از زاویه دیگری نگاه کند.
خلاقیت: خلاقیت یکی از مهمترین ویژگی هایی است که برای دیزاین یک گرافیک تبلیغاتی باید مورد توجه قرار گیرد. منظور از خلاقیت انجام طراحی به شکلی است که تا به حال وجود نداشته است.
توانایی گرافیست در خلق آثار نو و عدم کپی برداری از طرح سایر گرافیست ها در پروژه های خود را خلاقیت می گویند.
اگر به عنوان یک طراح گرافیک در پروژه های خود، به ویژه پروژه های مرتبط با تبلیغات و بازاریابی خلاقیت به خرج ندهید بدون شک قسمت مهمی از هدف خود را که همان جلب رضایت مشتری و جذب مخاطبان است، از دست خواهید داد. چرا که تجربه ثابت کرده است مخاطبان به طرح هایی که نوآوری و خلاقیت در آن وجود نداشته باشد به اندازه طرح های خلاقانه اهمیت نشان نمی دهند.
جذابیت: از ایده پردازی و خلاقیت که بگذریم باید به اهمیت بسیار بالای جذابیت در طرح بپردازیم. در هر کار گرافیک یک کشش اولیه برای ارتباط با مخاطب لازم است و در نتیجه جذابیت اولین قدم در راه ارتباط با مخاطب است. جذابیت همان نقطه ای است که مخاطب جذب موضوع شده و خود را درگیر کار عرضه شده می کند. جذابیت ارتباط مستقیمی با دو عنصر معرفی شده دیگر یعنی ایده پردازی و خلاقیت دارد. به عبارت دیگر هرچه کار شما از ایده پردازی جذابتر و خلاقیت بیشتری غنی شده باشد، مخاطب را درگیرتر خواهد کرد.
همانطور که مشاهده کردید طراحی گرافیک در زمینه تبلیغات و بازاریابی یکی از گسترده ترین زمینه ها و سبک های هنر گرافیک به شمار می رود. طراحانی که می خواهند در این زمینه شاغل باشند مسئولیت های سنگینی در این کار بر عهده دارند و باید از توانایی های بالایی برای انجام این مسئولیت ها بهره مند باشند. اگر شما هم تمایل به این گرایش در هنر گرافیک دارید مد نظر داشته باشید تبلیغات در مقایسه با سایر سبک ها و گرایش های هنر گرافیک از حساسیت های بیشتری برخوردار است و تنها افراد پر تلاش، با علاقه و همانطور که گفتیم ایده پرداز و خلاق می توانند به خوبی در این زمینه پیشرفت کنند.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.