کلاس java.lang.Math از پرکاربردترین کلاس های داخلی جاوا می باشد که شامل متدهایی برای انجام محاسبات ریاضی مانند توابع مثلثاتی، لگاریتم، به توان رساندن و جذر گرفتن می باشد.
متد | توضیح |
Math.abs() | قدر مطلق یه مقدار را بر می گرداند |
Math.max() | عدد بزرگتر میان دو عدد را بر می گرداند |
Math.min() | عدد کوچکتر از میان دو عدد را بر می گرداند |
Math.round() | اعداد اعشاری را به نزدیک ترین عدد صحیح گرد می کند |
Math.sqrt() | ریشه دوم یک عدد را باز می گرداند |
Math.cbrt() | ریشه سوم یک عدد را باز می گرداند |
Math.pow() | عدد اول را به توان عدد دوم می رساند و نتیجه را باز می گرداند |
Math.signum() | برای پیدا کردن علامت یک عدد استفاده میشود |
Math.ceil() | کوچکترین عدد صحیح که بزرگترمساوی آرگومان ورودی است را باز می گرداند |
Math.copySign() | قدر مطلق مقدار اول را به همراه علامت مشخص شده در آرگومان دوم پیدا می کند |
Math.nextAfter() | عدد اعشاری موجود در همسایگی آرگومان اول را در جهت آرگومان دوم باز می گرداند |
Math.nextUp() | عدد اعشاری موجود در همسایگی آرگومان را در جهت بی نهایت مثبت باز می گرداند |
Math.nextDown() | عدد اعشاری موجود در همسایگی آرگومان را در جهت بی نهایت منفی باز می گرداند |
Math.floor() | بزرگترین عدد صحیح که کوچکتر یا مساوی آرگومان ورودی باشد را باز می گرداند (تابع براکت) |
Math.floorDiv() | عدد اول را بر عدد دوم تقسیم می کند و براکت نتیجه را باز می گرداند |
Math.random() | یک عدد اعشاری بزرگترمساوی 0 و کوچکتر از یک را به صورت تصادفی باز می گرداند |
Math.rint() | نزدیکترین عدد اعشاری نسبت به آرگومان را که مساوی با یک عدد صحیح می باشد را باز می گرداند. |
Math.hypot() | مجموع مربع دو عدد آرگومان را باز می گرداند |
Math.ulp() | اندازه ulp آرگومان ورودی را مشخص می کند. |
Math.getExponent() | آخرین توان دو استفاده شده در بزرگی یک عدد را باز می گرداند (unbiased exponent) |
Math.IEEEremainder() | عملیات باقی مانده را طبق استاندارد IEEE بر روی دو آرگومان انجام میدهد و حاصل را باز می گرداند. |
Math.addExact() | جمع آرگومان های ورودی خود را باز می گرداند. اگر نتیجه از int و long بزرگتر باشد exception می دهد. |
Math.subtractExact() | تفاضل آرگومان های ورودی خود را باز می گرداند. اگر نتیجه از int بزرگتر باشد exception می دهد. |
Math.multiplyExact() | ضرب آرگومان های ورودی خود را باز می گرداند. اگر نتیجه از int و long بزرگتر باشد exception می دهد. |
Math.incrementExact() | مقدار آرگومان را به علاوه یک می کند و باز می گرداند. در صورتی که از int بزرگتر باشد exception می دهد. |
Math.decrementExact() | مقدار آرگومان را منهای یک می کند و باز می گرداند. در صورتی که از محدوده int بیرون باشد exception می دهد. |
Math.negateExact() | مقدار آرگومان را منفی می کند و باز می گرداند. در صورتی که از محدوده int بیرون باشد exception می دهد. |
Math.toIntExact() | مقدار آرگومان long را باز می گرداند و در صورت خارج شدن از محدوده int و long یک exception میدهد. |
متد | توضیح |
Math.log() | لگاریتم طبیعی یک عدد را باز می گرداند |
Math.log10() | لگاریتم بر پایه ده یک عدد را باز می گرداند |
Math.log1p() | لگاریتم طبیعی عدد به علاوه یک را باز می گرداند |
Math.exp() | e (عدد اویلر) که تقریبا برابر با 2.71 می باشد را به توان آرگومان دوم می رساند و باز می گرداند. |
Math.expm1() | e را به توان عدد دوم می رساند و نتیجه را منهای یک می کند و باز می گرداند. |
متد | توضیح |
Math.sin() | مقدار سینوس عدد اعشاری داده شده را باز می گرداند. |
Math.cos() | مقدار کسینوس عدد اعشاری داده شده را باز می گرداند. |
Math.tan() | مقدار تانژانت عدد اعشاری داده شده را باز می گرداند. |
Math.asin() | مقدار آرک سینوس عدد اعشاری داده شده را باز می گرداند. |
Math.acos() | مقدار آرک کسینوس عدد اعشاری داده شده را باز می گرداند. |
Math.atan() | مقدار آرک تانژانت عدد اعشاری داده شده را باز می گرداند. |
متد | توضیح |
Math.sinh() | سینوس هذلولوی مقدار اعشاری داده شده را باز می گرداند. |
Math.cosh() | کسینوس هذلولوی مقدار اعشاری داده شده را باز می گرداند. |
Math.tanh() | تانژانت هذلولوی مقدار اعشاری داده شده را باز می گرداند. |
Method | Description |
Math.toDegrees | برای تبدیل رادیان به درجه مورد استفاده قرار می گیرد. |
Math.toRadians | برای تبدیل درجه به رادیان مورد استفاده قرار می گیرد. |
کلاس Wrapper در جاوا این امکان را فراهم می کند تا اشیا را به داده های اولیه (Primitive) و داده های اولیه را به اشیا متناظر آن تبدیل کنیم.
از جاوا 5 به بعد، عملیات تبدیل داده های اولیه به شی که Autoboxing نامیده می شود و عملیات تبدیل اشیا به داده های اولیه که Unboxing نامیده می شود به طور خودکار صورت می گیرد.
8 کلاس در پکیج java.lang وجود دارد که به کلاس های Wrapper معروف هستند:
داده اولیه | کلاس Wrapper |
boolean | Boolean |
char | Character |
byte | Byte |
short | Short |
int | Integer |
long | Long |
float | Float |
double | Double |
در زیر دو مثال از کلاس های Wrapper و ویژگی های Autoboxing و Unboxing به ترتیب می بینیم:
مثال:
public class WrapperExample1{ public static void main(String args[]){ //Converting int into Integer int a=20; Integer i=Integer.valueOf(a);//converting int into Integer Integer j=a;//autoboxing, now compiler will write Integer.valueOf(a) internally System.out.println(a+" "+i+" "+j); }}
خروجی:
20 20 20
مثال:
public class WrapperExample2{ public static void main(String args[]){ //Converting Integer to int Integer a=new Integer(3); int i=a.intValue();//converting Integer to int int j=a;//unboxing, now compiler will write a.intValue() internally System.out.println(a+" "+i+" "+j); }}
خروجی:
3 3 3
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.