همه ما به خوبی می دانیم که «محتوا پادشاه است». با این حال، آنچه که به عنوان یک محتوای خوب در نظر گرفته می شود مداوم در حال تغییر است. به عبارتی دیگر، روند استراتژی و بازاریابی محتوا همواره در حال دگرگونی است و ما برای ماندن در دنیای تولید محتوا باید اصول و تاکتیک های جدید را یاد بگیریم و از آن ها استفاده کنیم. در غیر این صورت بهتر است از این عرصه خداحافظی کنیم.
در ادامه لیستی از استانداردهای تولید یک محتوای عالی را بررسی می کنیم که پیشنهاد می کنیم قبل از تولید هر محتوا برای سایت یا شبکه های اجتماعی خود آنرا با این لیست مطابقت دهید و مطمئن شوید که از استاندارد های لازم برای تبدیل شدن به یک محتوای عالی برخوردار است.
این روزها عکس ها و به ویژه متن ها دیگر کفایت نمی کند. پیشرفت های تکنولوژی و تولید محتوا در جهتی پیش رفته است که افراد می توانند محتواهای بهینه تر و در دسترس تر تولید کنند. با در نظر گرفتن این شرایط باید قبول کرد محتوای ویدئویی از آنجا که زمان کمتری انتقال اطلاعات و درک شدن توسط مخاطب نیاز دارد، کاملا مناسب تر از سایر محتواها ارزیابی می شود. اگر فکر می کنید چنین نیست به چند سوال زیر پاسخ دهید:
احتمالا دیگر نیازی به توضیح برای اثبات برتری محتوای ویدئویی نسبت به محتوای دیگر نباشد. علاوه بر محتواهای ویدئویی، استریم های زنده نیز نزد کاربران بسیار محبوب هستند. بنابراین به جای آنکه به مخاطبان بگویید که می توانند به شما اعتماد کنند، به آن ها نشان دهید!
وقتی کسی چیزی را در گوگل جستجو می کند به دنبال چه چیزیست؟ احتمالا یکی از موارد زیر:
حتی وقتی کاربر کلمات کلیدی غیرپرسشی را جستجو می کند باز هم می توان از عبارت او استنباط کرد به دنبال حل مشکلی است یا می خواهد پیرامون مسئله ای اطلاعات جمع آوری کند.
همچنین اگر نگاهی به ابزارهای سئو و آنالیز کلمات کلیدی مانند SEMrush بیندازید، متوجه خواهید شد عبارت های پرسشی بخش گسترده ای از جستجو های کاربران را شامل می شود. برای مثال اگر یک جمله پرسشی پیرامون نحوه درست کردن سوپ مرغ جستجو کنید، مواردی مشابهی مانند لیست زیر را هم مشاهده خواهید کرد که قبل تر توسط کاربران دیگر مورد توجه بوده اند.
با در نظر گرفتن این توضیحات، پیشنهاد می کنیم زمانی که در حال تولید محتوا هستید سعی کنید عنوان محتوا و عناوین اصلی مطلب خود را با جملات پرسشی بلند بنویسید که هم بهتر توسط جستجوگر ها شناسایی شود و هم نظر کاربران را به سمت خود جلب کند. به این نوع کلمات کلیدی به اصطلاح کلمات کلیدی دم بلند (Long-Tail) گفته می شود که در مقاله زیر می توانید اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورید.
وقتی می گوییم محتوای عالی اورجینال است یعنی باید به گوگل بفهمانید که مطلب شما چیزی را در اختیار خواننده آن قرار می دهد که سایر مطالب در سایت های دیگر فاقد آن هستند. به عبارتی دیگر:
John Mueller از گوگل می گوید که این موتور جستجو مطالب را بر اساس معیارهایی از جمله مفید بودن، یونیک و منحصربفرد بود، قانع کننده بودن و داشتن کیفیت بالا طبقه بندی می کند.
بنابراین باید ایده ها، پیام ها و هویت اصیلی داشته باشید تا به واسطه آن محتوای یونیک تولید کنید. فراموش نکنید بازنویسی مقالات شخصی دیگر اصالتی برای مطلب شما به همراه نخواهد داشت. همچنین اگر محتوای شما فاقد اصالت باشد، خود را از کلیک و رتبه در نتایج جستجو محروم کرده اید.
اینفلوئنسر ها یا همان اشخاص موفق و محبوب در تاثیرگذاری بر ذهن مخاطبان موفق تر از برندها عمل می کنند. چرا که ارتباط آن ها با مردم همچون یک دوست است و مردم نیز بیشتر از آن ها الگو می گیرند چون احساس می کنند آن ها قابل اعتماد هستند. آن ها حتی در زمینه های مد و پوشاک، سبک زندگی، ورزش و تناسب اندام، سلامتی و... الگوهایی برای مردم جامعه هستند. اینجاست که عملکرد آن ها در تحت تاثیرقرار دادن مردم بسیار قوی تر از برندها خواهد بود.
همچنین افراد بیش از 5 برابر 50 سال پیش در طول روز درگیر اطلاعات جدید هستند و این موضوع به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی و ارتباطی بین مردم است. این مورد یک مشکل را نیز ایجاد می کند. آن هم اینکه خیلی از افراد ممکن است اشتباهی به عنوان اینفلوئنسر شناخته شوند. به عبارتی دیگر چنین افرادی شاید دنبال کننده های زیادی داشته باشند اما با توجه به دلایلی مانند موضوع فعالیت آن ها، مورد اعتماد مردم نیستند.
بنابراین باید در انتخاب اینفلوئنسر صحیح دقت کرد. برای مثال با شخصی همکاری کنید که کاملا قابل اعتماد و موضوع کاری وی تا جای ممکن با شما در ارتباط باشد و دنبال کننده های وی از مخاطبان هدف شما باشند.
محتوا بر اساس هر چه شد، شد (یا به قول خارج ها willy-nilly!) تولید نکنید. برای تولید محتوا باید هدف داشته باشید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. وقتی در نتیجه ی یک طوفان مغزی (یک اصطلاح رایج در نظرسنجی و ایده پردازی) یک ایده جدید پیدا می کنید، درباره نحوه اجرای آن برنامه ریزی کنید. برای اینکار سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:
این ها پرسش هایی هستند که در مرحله طوفان مغزی باید از خود بپرسید و بر اساس این ها ایده ی محتوای مورد نظر را تعیین کنید و برای آن برنامه مناسبی ایجاد کنید. تصویر زیر انواع محتوای مناسب برای انواع اهداف مد نظر را معرفی می کند. محتوای نهایی شما در واقع باید محصولی از داده ها و اطلاعات مختلف باشد.
به گزارش های فروش و نرخ تبدیل خود نیز نگاهی بیندازید و از نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آن استفاده کنید. شاید بتواند در رسیدن به هدف شما در تولید محتوا کمک کند.
یک محتوای عالی از عناوین و تیترهای قوی برای تحریک کاربران جهت مطالعه محتوای شما بهره مند است. همچنین عنوان اصلی محتوا تعیین کننده این است که آیا کاربران با مشاهده آن در نتیجه جستجو روی آن کلیک می کنند یا خیر؟! اگر تیتر جذاب و گیرایی داشته باشید، کاربران حاضر نخواهند شد آن را از دست بدهند و حتما لینک شما کلیک خواهد خورد!
همچنین سعی کنید عناوین مقالات خود را تحریک کننده در نظر بگیرید. برای مثال دو عنوان زیر را در نظر بگیرید:
کاملا مشخص است که عنوان دوم در کاربران احساس فوریت برای کلیک کردن ایجاد می کند. چرا که می ترسند در حال اشتباه در توسعه وب سایتشان باشند! آن ها پیش خود می گویند مبادا با از دست دادن یک ویژگی در وب سایتشان فروش بیشتر، پول یا چیزهای دیگری را از دست بدهند. بنابراین سعی کنید با عناوین قدرتمند و در عین حال مرتبط با محتوا کاربران را بیشتر درگیر خود کنید.
همانطور که در ابتدا هم گفتیم از این پس هنگام تولید محتوا آن را با لیست موارد گفته شده در این مقاله مطابقت دهید و سعی کنید استانداردهای گفته شده را رعایت کنید. البته ما در این مقاله تنها موارد مهم را لیست کردیم و موارد بیشتری برای ارتقا کیفیت مقالات شما وجود خواهد داشت. در هر صورت امیدواریم که این مقاله مورد استفاده شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد. موفق باشید...
منبع: سایت Search Engine Journal
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.