20 سوال که قبل از پروژه های طراحی باید از مشتریان بپرسید

CLIENT QUESTIONS

یک پروژه طراحی گرافیک موفق، با درک صحیحی از نیازهای مشتری شروع می شود. با پرسیدن سوالاتی درست از مشتری قبل از انجام طراحی، می توانید اتود و طرح های بهتری ارائه دهید، از تجدید نظرهای غیرضروری جلوگیری کنید و احتمال بیشتر پذیرفته شدن طرح توسط مشتری و افزایش رضایت آن ها را به ارمغان بیاورید. اگر در ابتدای پروژه بتوانید یک گزارش صحیح از نیازهای مشتری ایجاد کنید، می توانید همکاری بهتری داشته باشید و طرح خلاقانه تری برای مشتری ایجاد کنید. این موضوع احتمال برگشتن مشتری برای پروژه های بعدی نزد شما را نیز بیشتر می کند.

در ادامه یک لیست از سوالاتی که قبل از انجام سفارشات طراحی می توانید از مشتریان بپرسید تا آن ها را بیشتر درگیر روند طراحی کنید و بازدهی پروژه خود را بیشتر کنید، آماده کرده ایم که می توانید برای ایجاد یک طرح خلاقانه تر و مطابق با نیازهای مشتری از آن استفاده کنید.

ایجاد زمینه با پرسش های متداول

سوالات عمومی برای شروع پروژه های طراحی

در وهله ی اول، باید سوالاتی را از مشتریان بپرسید تا مطمئن شوند به نیاز آن ها اهمیت می دهید. با این سوالات می توانید چالش های پیش روی آن ها را شناسایی کنید و راه حل های مناسب تری برای آن ها در نظر بگیرید.

1) انگیزه شما از سفارش طراحی چیست؟

اگر بتوانید انگیزه مشتریان از سفارش آن ها را بفهمید، می توانید پروژه را بهتر شروع کنید. اینگونه خواهید فهمید که مشتری دقیقا به دنبال چه چیزی است و چیزی را طراحی کنید که کارفرما از شما انتظار دارد.

2) برای دستیابی به چه چیزی تلاش می کنید؟

تعیین هدف قبل از انجام طراحی، باعث می شود روند انجام طراحی را بهتر پیش ببرید و در هر مرحله بدانید که تا چه حد از پروژه را پیش برده اید. این کار همچنین به پر کردن خلاهایی که در پروژه های شما پیش خواهد آمد کمک می کند.

3) انتظارات شما چیست؟

با پرسیدن این سوال به مشتری این احساس را می دهید که شما یک طراح حرفه ای هستید که زمان و منابع برای شما اهمیت دارد. اگر با مفهوم scope creep آشنایی داشته باشید خواهید دانست که دانستن انتظارات مشتری چقدر مهم است. مفهوم scope creep در تعریف ساده شامل بهینه ترین استفاده از زمان و هزینه می باشد.

آگاهی از برند مشتری

سوالات مرتبط با برند در شروع پروژه های طراحی

اگر مشتری شما دارای یک برند باشد، آگاهی از آن می تواند شما را به عمق خواسته های مشتری فرو ببرد. بسیاری از ایده ها و احساسات مشتریان را می توان از مطالعه برند آن ها به دست آورد و این موضوع می تواند کمک زیادی در جهت انجام یک پروژه بهتر داشته باشد.

4) ماموریت (تکلیف) شما چیست؟

با این سوال می توانید ارزش های کسب و کار کارفرما را درک کنید. اینکه بدانید مشتری شما برای چه چیزی کار می کند به شما کمک می کند که به ارزش ها و اعتقادات وی احترام بگذارید. برخی پروژه ها ممکن است دارای زوایای سیاسی و یا فرهنگی باشند که دانستن آن برای شما حائز اهمیت خواهد بود.

5) نقاط قوت شما چیست؟

در پروژه خود، سعی کنید نقاط قوت کسب و کار مشتری را برجسته (هایلایت) کنید. همچنین می توانید از آن ها برای الهام بخشیدن به ایده های خود استفاده کنید.

6) برترین رقبای شما چه کسانی هستند؟

در کسب و کار کارفرمای خود پرسه بزنید. ممکن است عناصر و یا استراتژی هایی را پیدا کنید که در طی انجام پروژه برای شما مفید باشد. همچنین باید به دنبال راهکارهایی برای متمایز کردن کسب و کار مشتری خود نسبت به رقبای آن باشد.

7) تجربه های مثبت و منفی شما چه بوده اند؟

از کارفرما بخواهید تجربه های بازاریابی و برندینگ گذشته ی خود را برای شما بازگو کند. در میان تجربه های مثبت و منفی او می توانید نکات مهمی را در جهت مسیر پیشرفت پروژه جدید به دست آورید.

شناخت مخاطبان

پرسش های مرتبط با شناخت مخاطبان در پروژه های طراحی گرافیک

انجام یک طراحی خوب بدون شناخت دقیق از مخاطبان کسب و کار مشتری ممکن نیست. در این مرحله باید سعی کنید اطلاعات مخاطبان و مشتریان کارفرما را از جمله آمار سنی، جنسی، قومیتی و... را در کنار اطلاعات روانشناسی و شخصیتی آن ها به دست بیاورید.

8) مشتریان و مخاطبان هدف شما چیست؟

می توانید با روانشناسی شروع کنید و اطلاعاتی را در مورد مخاطبان و مشتریان کارفرما به دست آورید. از او بخواهید هرچه از ویژگی های مشتریان خود می داند برای شما شرح دهد. پس از شروع طراحی می توانید از این اطلاعات در ایجاد عناصر و ویژگی هایی که می تواند روی مشتریان کارفرما تاثیرگذار باشند، استفاده کنید.

9) مخاطبان شما از نظر جنسی در چه گروهی قرار می گیرند؟

برخی از کسب و کارها مشتریان خاصی از نظر جنسیت دارند. برخی نیز خنثی هستند و خدماتی که ارائه می دهند به جنسیت خاصی محدود نمی شود. دانستن این مورد برای انتخاب سبک طراحی ضروری خواهد بود.

10) مخاطبان شما از نظر سنی در چه محدوده ای هستند؟

این مورد نیز دقیقا همانند مورد قبل، به جامعه ی هدف کسب و کار کارفرمای شما برمی گردد. اینکه مخاطبان کسب و کاری که برای آن طراحی می کنید در چه محدوده سنی قرار می گیرند، به شما کمک می کند انتطارات آن ها را بهتر بشناسید و طرحی متناسب تر برای جلب توجه آن ها طراحی کنید.

11) آیا مسائل فرهنگی خاصی بین مشتریان شما قرار دارد؟

برخی از عناصر طراحی ممکن است در یک جامعه خاص از نظر فرهنگی به شکل متفاوتی درک شود. دانستن ویژگی های فرهنگی مخاطبان می تواند از انجام برخی خطاها در طراحی جلوگیری کند.

تنظیم انتظارات و خواسته های مشتری

سوالات مرتبط با خواسته های مشتریان در طراحی گرافیک

به خواسته های کارفرمای خود احترام بگذارید و سعی کنید آن را به بهترین شکل ممکن درک کنید تا بتوانید طراحی را در آن جهت پیش ببرید. اگر ایده خاصی در ذهن دارند، می توانید از آن کمک بگیرید. همچنین سعی کنید موضوعاتی را که باید تایید یا رد شوند، با احترام کامل به او بیان کنید. برای مثال می توانید بگویید: «عذرخواهی می کنم، اما امکان ندارد نام هر 200 نفر مهمان را در طرح کارت دعوت شما قرار دهم!»

12) به دنبال چه سبکی هستید؟

مشتریان شما معمولا متخصص طراحی نیستند و از برخی اصطلاحات طراحی چیزی نمی دانند. سعی کنید به جای پرسیدن سوالات اختصاصی مانند اینکه «آیا می خواهید از طرح ایزومتریک برای شما استفاده کنم؟» از سوالات قابل فهم تری استفاده کنید. برای مثال می توانید بپرسید «دنبال یک طرح شلوغ و پر زرق و برق هستید یا یک طرح ساده و تر و تمیز؟» اینگونه می توانید بفهمید مشتری به دنبال طرح مینیمال است و یا طرح  با سبک دیگری مد نظر دارد.

13) مهم ترین عناصر مورد نیاز شما در طراحی چیست؟

به کمک این سوال می توانید بفهمید که آیا مشتری به دنبال استفاده از عناصر خاصی (مانند تصاویر استوک، اینفوگرافی، تایپوگرافی و...) در طراحی است یا نه. اینگونه نیازهای مشتری را در طرح برآورده خواهید کرد.

جزئیات عملی را دریافت کنید

در این مرحله باید بدانید طرح به صورت عملی قرار است دارای چه ویژگی هایی باشد. به صورت دیجیتال استفاده شود و یا قرار است چاپ شود. این مورد در ارتباط مستقیم با فعالیت های بازاریابی و برندسازی قرار می گیرد.

14) طرح قرار است در کجا استفاده شود؟

از مشتری بخواهید درباره محیط، محل و اندازه ای که طرح نهایی قرار است مورد استفاده واقع شود به شما اطلاعات بدهد. این مورد می تواند در مقیاس پذیری طرح ها، چه دیجیتال و چه چاپی موثر باشد.

15) محصولی که برای آن طراحی می کنید چگونه توزیع یا استفاده می شود؟

این مورد تنها برای پروژه های چاپی استفاده می شود. اگر در حال طراحی برای یک محصول هستید ممکن است از نظر برخی عناصر طراحی مانند رنگ ها محدودیت داشته باشید. سعی کنید قبل از شروع طراحی این مورد را بدانید تا از اشتباهات احتمالی حین طراحی پیشگیری کنید.

مرزهای حرفه ای را تعیین کنید

16) چه روش همکاری را ترجیح می دهید؟

برخی از کارفرماها ممکن است آپدیت های دائمی از شما بخواهند. برخی نیز ترجیح می دهند به شما اعتماد کنند و اجازه دهند کارتان را پیش ببرید. درک اینکه در طی این پروژه و حتی کارهای بعدی قرار است چگونه با کارفرما همکاری کنید، می تواند در زمانبندی و برنامه ریزی های شما موثر باشد.

17) چقدر حاضرید هزینه کنید؟

در ابتدای کار حداقل بودجه کارفرما را برای این پروژه و پروژه های احتمالی بعدی را شناسایی کنید. باید بتوانید بین بودجه ی دریافتی از مشتری و وقتی که قرار است برای طرح او صرف کنید، تعادل ایجاد کنید.

18) بازرخورد شما چگونه خواهد بود؟

برخی مشتریان عادت دارند پس از تحویل اتود، درخواست ویرایش های زیادی بدهند و شما را وادار به طراحی چند نسخه مختلف کنند. اگر می دانید که کارفرمای شما ممکن است رویکرد دست و پاگیری در روند طراحی پیش بگیرید، زمان و هزینه خود را بی دلیل تلف نکنید.

19) چه فایل ها و فرمت هایی را نیاز دارید؟

در طرح خود ممکن است از فونت ها و تصاویر لایسنس دار استفاده کنید. معمولا در پروژه های طراحی فایل های منبع (سورس ها) به مشتری تحویل داده نمی شود. اما اگر کارفرمای شما این فایل ها را نیاز دارد، بهتر است از ابتدا هم از نظر مالی و هم از نظر قوانین و لایسنس، مسائل را با یکدیگر هماهنگ کنید.

20) چقدر برای طراحی به من زمان می دهید؟

این مورد دیگر نیاز به توضیح ندارد! در ابتدای دریافت پروژه باید زمان مورد نیاز برای انجام آن را با کارفرما هماهنگ کنید.

جمع بندی

یک طراحی خوب با یک پرسش و پاسخ خوب شروع می شود. مشتریان تنها به دنبال یک طرح حرف های و جذاب نیستند. آن ها نیاز به یک سری آموزش و توصیه ها از طرف شما دارند. بنابراین باید نیازهای آن ها را در تمامی جوانب درک کنید و به دنبال بهترین راه حل برای برطرف کردن آن باشید.

در پایان باید گفت چه کسی از برگشت مشتری های قدیمی خود و دریافت سفارش جدید از آن ها ناراحت می شود؟! پس به دنبال یک همکاری حرفه ای باشید تا بتوانید پروژه های بعدی مشتریان خود را نیز قبول کنید. پس از پرسیدن نهراسید و به دنبال دریافت اطلاعات کامل از مشتری و ایجاد یک طرح مطابق با آن باشید. اینگونه یک تجربه همکاری لذت بخش را با کارفرمای خود رقم خواهید زد.


منبع: سایت 99designs

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.