ارزش صنعت بازیهای ویدیویی در ایالاتمتحده ۸۵.۸۶ میلیارد دلار و در سراسر جهان ۱۷۸.۳۷ میلیارد دلار است و انتظار میرود این اعداد افزایش یابد. طبق گفته Glassdoor، بازیسازان حرفهای سالانه ۷۱۲۹۵ دلار درآمد دارند و محبوبترین بازی ۲۰۲۰ (ندای وظیفه: Black Ops Cold War) بهتنهایی ۵۹.۶ میلیارد دلار درآمد داشته است.
اگر قصد دارید بازیهای ویدیویی را بهعنوان شغل اصلی خود توسعه دهید، باید یادگیری کدنویسی با زبان برنامهنویسی مناسب در لیست کارهای شما باشد.
توسعهدهندگان بازی از چندین زبان برنامهنویسی استفاده میکنند، که گاهی اوقات بیش از یک زبان در یک زمان را شامل میشود. زبان مناسب یک پروژه، ویژگیهایی که مناسب ارتقاء پروژه است را باید داشته باشد و پیشرفت پروژه نیز به خلاقیت و حرفهای بودن شما در آن زبان برنامهنویسی بستگی دارد.
زبان ++C پایه و اساس اکثر کنسولهای اصلی و بازیهای مایکروسافت ویندوز است. این یک زبان برنامهنویسی شیگرا (OOP) است، به این معنی که کد را در واحدهای مستقل و قابلاستفاده مجدد، سازماندهی میکند. این اشیاء بهگونهای طراحیشدهاند که قابلاستفاده مجدد و متحرک باشند، بنابراین میتوانید بازیهای پیچیده را بدون ساختن همهچیز از ابتدا کدنویسی کنید.
زبان ++C یک زبان قدرتمند سطح پایین است که برای خوانایی ماشینی ساخته شده است. یادگیری این زبان برای مبتدیان در مقایسه با زبانهایی مانند پایتون، چالشبرانگیز است، اما ++C برای توسعهدهندگان بازی که به دنبال به حداکثر رساندن خلاقیت خود هستند، ارزش این مشکل را دارد.
زبان ++C محبوبترین زبان برای ایجاد موتورهای بازی است، محیطهای توسعهای که در آن برنامهنویسان بازی، دنیای تعاملی خود را ایجاد و میزبانی میکنند. موتورهای بازی، فناوری را برای هر جنبه از بازی، از گرافیک، فیزیک و صدا گرفته تا رفتار رباتهای بازی مبتنی بر هوش مصنوعی، ارائه میکنند.
توسعه موتور، خود بهترین راه برای به دست آوردن آزادی خلاقانه و کنترل کامل بر بازی شما است. اگر تصمیم به رفتن به این مسیر را دارید، باید ++C را بدانید. این استاندارد صنعتی است و شما به قابلیت تطبیقپذیری و عملکرد بالا نیاز خواهید داشت.
طراحان همچنین گاهی اوقات از ++C برای برنامهنویسی در موتورهای از قبل موجود نیز استفاده میکنند. ایجاد یک موتور از ابتدا بسیار وقتگیر و نیازمند منابع است، اما اگر بتوانید برخی از برنامهنویسیهای خود را انجام دهید، میتوانید تقریباً به همان اندازه، یک موتور تجاری انعطافپذیر داشته باشید. بسیاری از محبوبترین موتورهای امروزی از ++C استفاده میکنند، ازجمله:
زبان ++C به شما امکان میدهد از این موتورها بهره بیشتری ببرید و بازیهای سفارشیتر و با عملکرد بالاتر را توسعه دهید.
زبان ++C یک زبان برنامهنویسی برای بازیهای ویدیویی محبوب است زیرا سریع، قدرتمند و انعطافپذیر است و در کنار اینها ویژگیهای زیر را نیز دارا است:
زبان #C زبانی سادهتر و قابلدسترستر از ++C است. این یک زبان سطح بالا است که برای درک انسان طراحیشده است. سینتکس آن قابلیت استفاده مجدد کد را تشویق میکند که باعث کارآمدی آن میشود و کامپایلرهای آن با هشدار از قبل به برنامهنویس خطاهای زمان اجرا را گزارش و کاهش میدهند.
زبان #C بهعنوان یک زبان برنامهنویسی بازیهای ویدیویی، این بسته را رهبری میکند. زبانهای اسکریپت، مکانیک بازی را مشخص میکنند و به رایانه میگویند که با پیشرفت بازی چه کاری انجام دهد. اگر میخواهید زمانی که یک بازیکن، تصویر یا پیام خاصی را هنگامیکه شخصیت او یک شی را میگیرد، ببیند، اسکریپت نویسی باعث میشود این اتفاق بیفتد.
زبان #C زبان پیشفرض Unity 3D، یک موتور بازی محبوب است. یونیتی موتور انتخاب ۶۱ درصد از توسعهدهندگان در سال ۲۰۲۱ بود که آن را به برترین موتور سال تبدیل کرد. این نیروگاه، پشت بسیاری از بازیهای تلفن همراه محبوب، ازجمله Pokémon Go و Temple Run 2 است.
زبان #C همچنین یک زبان Back-end است. در زمینههای توسعه وب، توسعهدهندگان از #C برای برقراری ارتباط با سرور بهجای کاربر استفاده میکنند. هنگامیکه یک بازیکن در یک بازی چندنفره اقدامی انجام میدهد، #C به سرور میگوید که چگونه آن عمل را تفسیر کند.
بسیاری از توسعهدهندگان از #C برای ساخت ایکسباکس و سایر بازیهای مایکروسافت بر روی XNA Framework استفاده کردهاند. اگرچه مایکروسافت XNA را بازنشسته کرده است، اما #C همچنان با جانشین خود، MonoGame سازگار است. همچنین این زبان، اسکریپت درونی بسیاری از بازیهای کنسول پلیاستیشن است.
جاوا اسکریپت یک زبان پیشرو در توسعه وب بیرونی است که عمدتاً در برنامهنویسی رایانهای برای افزودن تعامل به صفحات وب استفاده میشود. اگر از یک منوی کشویی استفاده میکنید یا برای پخش یک ویدیو کلیک میکنید، جاوا اسکریپت معمولاً این عملکرد را تقویت میکند.
جاوا اسکریپت اغلب برای برنامهریزی بازیها برای میزبانی در مرورگرهای وب استفاده میشود. امروزه، بازیهای آنلاین معمولاً با استفاده از فناوری وب اصلی HTML5 اجرا میشوند که کد جاوا اسکریپت را همراه با زبانهای نشانهگذاری HTML و CSS بستهبندی میکند.
بازیهای HTML5 مبتنی بر جاوا اسکریپت در مرورگرهای وب و پلتفرمهای تلفن همراه مانند iOS و Android اجرا میشوند. میتوانید این بازیها را مستقیماً در یک وبسایت میزبانی کنید، بنابراین اشتراکگذاری آنها راحتتر از بازیهای کنسولی است. به لطف پایداری داخلی زبان جاوا اسکریپت، نگهداری آنها نیز آسان است.
چه موتورهای بازی از جاوا اسکریپت استفاده میکنند؟
ازآنجاییکه جاوا اسکریپت یک زبان محبوب توسعه وب است، دارای مجموعه متنوعی از ابزارها و چارچوبها، ازجمله کتابخانه گرافیکی متقابل پلتفرم WebGL و چارچوب بازی HTML5 Phaser است.
جاوا یک زبان همهکاره است که معمولاً توسط شرکتهای کوچک سازنده بازی استفاده میشود. جاوا برخی از برترین بازیهای iOS و اندروید جهان ازجمله Minecraft و Mission Impossible III را پشتیبانی میکند. بهعلاوه، جاوا یک زبان چند پلتفرمی است، بنابراین تقریباً روی هر سیستمی ازجمله مایکروسافت و لینوکس اجرا میشود.
جاوا یک زبان مبتدی است که برای برنامهها و بازیهای موبایل، محبوب است. اگر در زمینه کدنویسی تازهکار هستید، میتوانید با جاوا شروع کنید و سریعتر از بسیاری از زبانهای دیگر، نوشتن، اجرا و اشکالزدایی کد را شروع کنید.
یک بازی جاوا بهاحتمالزیاد بر روی یک ماشین مجازی اجرا میشود. ماشین مجازی یک سیستم محاسباتی مبتنی بر نرمافزار است که جدا از کامپیوترهای میزبان فیزیکی عمل میکند. ماشینهای مجازی کمک میکنند بازیها و نرمافزارهای دیگر سریعتر و کمهزینهتر ساخته شوند، همچنین توزیع آنها آسانتر و رشد آنها مقیاسپذیرتر میشود.
فقط به این دلیل که جاوا برای مبتدیان مناسب است به این معنی نیست که در کارهایی که میتواند انجام دهد محدود است.
این زبان برنامهنویسی از multithreading پشتیبانی میکند، قابلیتی که اجازه میدهد دو یا چند مجموعه دستورالعمل بهطور همزمان اجرا شوند. توسعهدهندگان بازی اغلب ترجیح میدهند برای انواع مختلف کارها، مانند رندر گرافیکی و منطق گیم پلی، رشتههای جداگانهای داشته باشند.
جاوا همچنین برنامهنویسی سوکت را ارائه میدهد که ارتباطات دوطرفه با سرورها را تقویت میکند. این امر ساخت بازیهای چندنفره را بدون نیاز به ابزار اضافی برای توسعهدهندگان آسانتر میکند.
شاید Lua بهطورکلی در بین زبانهای برنامهنویسی محبوب قرار نگیرد، اما برای توسعه بازی مناسب است. این زبان درون بازیهای محبوبی مانند Angry Birds و Age of Conan است و موتورهایی مانند CryEngine، Gideros Mobile و Corona SDK را نیرو میدهد.
این زبان بسیار سبکوزن است، به این معنی که ردپای حافظه کوچک آن درگ ایجاد نمیکند. همچنین بر روی ماشینهای مجازی اجرا میشود، بنابراین سریع و کارآمد است.
زبان Lua یک زبان بسیار قابل برای جاسازی است، بنابراین میتوانید بهراحتی آن را در بسیاری از برنامههای کاربردی دیگر ادغام کنید. این یک ویژگی مهم در توسعه بازی است که اغلب از چندین زبان برای رسیدن به نتیجه موردنظر استفاده میکند.
چارچوب Love2D، یک چارچوب بازی رایگان و یک ابزار یادگیری عالی برای توسعهدهندگان بازی مبتدی است و از Lua استفاده میکند.
پایتون که زبانی مناسب برای مبتدیان است، برای خواندن توسط انسان ساخته شده است. سینتکس آن احتمالاً شبیهترین زبان انگلیسی در بین زبانهای برنامهنویسی است، به همین دلیل است که یک زبان آموزشی رایج در توسعه نرمافزار است.
پایتون کمتر در دنیای بازیسازی استفاده میشود، اما نقطه شروع خوبی برای توسعهدهندگان جدید است. اگر شروع به یادگیری پایتون کردید، میتوانید به سرعت وارد کتابخانه توسعه بازی PyGame شوید.
کتابخانه PyGame یک کتابخانه رایگان پایتون است که بهطور خاص برای ساخت بازی طراحیشده است. یادگیری آن آسان است و ویژگیهای آن عبارتاند از:
یادگیری پایتون همچنین استفاده از GDScript، زبان برنامهنویسی موتور بازی محبوب Godot را آسانتر میکند. سازندگان GDScript آن را برای تقلید از خوانایی پایتون و درک مناسب برای مبتدیان ساختهاند، درحالیکه ویژگیهای مخصوص بازی را نیز ارائه میدهد. اگر از قبل نحوه کدنویسی در پایتون را میدانید، احساس میکنید که در خانه، اسکریپتها را در گودو مینویسید.
پایتون کمتر بهعنوان یک زبان توسعه بازی شناخته شده است، اما همچنان در بسیاری از شرایط انتخاب خوبی است.
اگر شما یک مبتدی برنامهنویسی کامل هستید، پایتون یک مکان عالی برای شروع است. برای غیر برنامهنویسان قابلخواندن است و PyGame شروع به توسعه بازیهای ساده را آسان میکند. یادگیری پایتون همچنین انتقال به Godot را آسانتر میکند، یک موتور بازی که بهطور فزایندهای محبوب است.
گفته میشود، عملکرد پایتون برای بازیهای ویدیویی محدود است. جاوا تطبیقپذیرتر است و از قابلیتهای پیشرفتهتری برای بازیهای موبایل پشتیبانی میکند، بدون اینکه مشکل زیادی ایجاد کند. این هنوز یک زبان بسیار مبتدی است و منحنی یادگیری آن بسیار کوچکتر از زبانهای مبتنی بر C (#C و ++C) است. ارزش آن را دارد که جاوا را امتحان کنید تا ببینید آیا این جاوا مناسب است یا خیر.
زبان ++C برنده واضح اینجاست. یادگیری آن از پایتون سختتر است، اما پتانسیل آن در توسعه بازی بینظیر است که ویژگیهای آن عبارتاند از:
پایتون نسبت به سایر زبانهای برنامهنویسی مانند ++C کندتر اجرا میشود و یک زبان برنامهنویسی معمولی بازیهای ویدیویی مانند #C نیست. بااینحال، برای تازهکاران، پایتون یکی از بهترین زبانهای برنامهنویسی برای شروع است و موتورهای بازی مانند گودو اسکریپتهای بومی خود را بر پایه پایتون قرار میدهند تا برنامهنویسی را آسانتر کنند.
اگر میخواهید بازیهایی را از ابتدا بسازید، ++C بهترین راه است و ویژگیهای آن شامل:
بهعنوان یک امتیاز اضافی، یادگیری ++C به شما برتری میدهد اگر میخواهید در توسعه نرمافزار پیشرفت بیشتری داشته باشید.
اگر میخواهید بازیها را با استفاده از چارچوبها و موتورهای موجود اسکریپت بنویسید، با #C همراه باشید.
ویژگیهایی که ارائه میدهد شامل:
درهرصورت اینکه شما کدامیک از زبانهای برنامهنویسی را یاد میگیرید بستگی به علاقه و انتخاب شما دارد و باید توجه داشته باشید که برای شروع باید به اصول اولیه برنامهنویسی آشنا باشید.
منبع: وب سایت mooc
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.