سایت شما چند ساله است؟ اولویت تگهای H1 بر تگهای H2 در سایت شما چگونه است؟ هاست شما مشترک است؟
جالب است بدانید هیچکدام از این موارد به صورت مستقیم بر رتبه سایت شما در گوگل تاثیرگذار نیستند.
امروز قرار است راجع به ۱۰ موضوعی صحبت کنیم که همه فکر میکنند بسیار مهم است اما گوگل توجه چندانی به آنها ندارد.
بسیاری از مردم فکر میکنند هر عملی که در سایتشان انجام میدهند، مستقیما روی رتبه سایتشان نزد گوگل تاثیرگذار است. باید گفت تعداد کمی از این موارد بصورت مستقیم و تعداد بسیار زیادی از آنها به صورت غیرمستقیم روی گوگل اثر میگذارند.
یک تفکر قدیمی وجود دارد مبنی بر اینکه سن و سال سایت شما روی محبوبیت آن نزد گوگل موثر است. فکر میکنید برای گوگل چقدر مهم است که سایت شما در سال ۱۹۹۸ یا ۲۰۰۸ و یا حتی ۲۰۱۶ شروع به کار کرده باشد؟ باید بدانید که این موضوع اصلا برای گوگل اهمیتی ندارد. تنها چیزی که برای گوگل مهم است محتوای سایت شماست و اینکه آیا به درد مردم میخورد و مشکلی از مردم را حل میکند یا خیر؟
فرضا اگر یک سایت در سال 1998 ایجاد شده باشد و تا امروز با قدرت محتوای مفیدی در اختیار مردم قرار داده باشد، از آنجا که لینکها و مطالب بیشتری دارد، شانس بیشتری برای محبوبیت نزد گوگل خواهد داشت اما اگر سایتی سال گذشته ثبت شده باشد و در این مدت کوتاه مطالب بسیار مفیدی روی آن منتشر یا و خدمات قابل توجهی به مردم عرضه شده باشد، گوگل برای این سایت نسبت به آن سایت قدیمی اهمیت بیشتری قائل است. چون توانسته است در مدت کوتاهتر مطالب مفید خود را ارائه کند.
بسیاری از مردم بر این باورند که اگر از گوگل آنالیتیکس یا جیمیل استفاده نکنند، گوگل اعتنای کمتری به سایت آنها خواهد کرد. اما این باور اشتباهی است. اصلا اهمیتی ندارد که شما از کدام سرویسهای گوگل استفاده میکنید. فقط کافیست تکنیکهای سئو را رعایت کنید و محتوای خوب و مفید تولید کنید تا سایتتان را به سایت معتبری در گوگل تبدیل کنید.
خیالتان راحت باشد. مهندسان گوگل شما را رصد نمیکنند که از کدام نرمافزارها استفاده میکنید!
شاید یک مطلب از سایت شما هزاران بار از طریق فیسبوک یا دیگر شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده باشند. اما این موضوع اصلا برای گوگل ارزشی ندارد.
البته که اگر از طریق شبکههای اجتماعی مخاطبان زیاد و فعالی به سایت شما وارد شوند، مطالب شما را بخوانند و دنبال کنند در صفحات وبسایت شما بگردند و به مطالعه و فعالیت در صفحات گوناگون سایت شما بپردازند، ارزش سایت شما بالا خواهد رفت اما تعداد به اشتراکگذاریها فاقد اهمیت است.
بعضیها که پول میدهند تا مطالبشان هزاران بار به اشتراک گذاشته شود، باید بدانند این کار روی گوگل اثر مثبتی نخواهد داشت.
شاید تعجب کنید اما گوگل به مدت زمان ماندن کاربر در سایت شما هم چندان اهمیتی نمیگذارد. دلیل این موضوع بسیار شنیدنی است.
فرض کنید شما سایتی دارید که با سرعت بسیار بالایی بارگذاری (load) میشود و شیوهی دسترسی کاربر به مطالب مورد نظرش هم بسیار آسان است. یعنی وقتی کاربری آدرس سایت شما را در مرورگر خود وارد میکند، سایت شما به سرعت باز میشود و کاربر به سادگی و سرعت به مطلب مورد نیازش دست پیدا میکند. حالا در مقابل سایت دیگری وجود دارد که بسیار دیر بالا میآید و پس از بالا آمدن نیز کاربر باید مدت زمان طولانی را صرف گشتن در صفحات مختلف آن سایت بکند تا به نتیجه دلخواه خود برسد.
حالا چطور فکر میکنید؟ آیا باز هم برای گوگل سایت دوم ارزش بیشتری دارد؟ خیر
اگر یک سایت بتواند کاربرانش را به دلیل جذاب بودن محتوا مدت طولانیتری نگه دارد و این کاربران مشغول فعالیتهای متنوع و مفیدی روی آن سایت باشند، برای گوگل تاثیر مثبتی دارد اما این دلیل نمیشود که هر سایتی که بونسریت کمتری داشت، مورد بیتوجهی گوگل باشد.
آیا از کتابخانههای ویژه جاوا اسکریپت مانند Node (مانند فیسبوک) یا React (مانند گوگل) استفاده میکنید؟ آیا اگر از Node استفاده کنید گوگل به شما توجه بیشتری میکند؟ اگر با Net. یا HTML برنامهنویسی کنید، هیچ فرقی برای گوگل ندارد. فقط مهم این است که خزندههای گوگل بتوانند در هر URL ای، محتوای واحدی ببینند و آن محتوا با آنچه که کاربران میبینند، یکسان باشد.
بنابراین تکنولوژی به کار رفته در یک سایت مستقیما برای گوگل مهم نیست. اما یادتان باشد اگر سایتی داشته باشید که استفاده از آن برای کاربرانتان راحتتر و لذتبخشتر باشد، برای گوگل هم محبوبتر خواهید بود.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.